God start på året for Synsam: «Potensial for økt butikkpenetrasjon oppleves som godt»

Salgsveksten lander på 15 % for første kvartal og inntjeningen har forbedret seg.

Den optiske kjeden Synsam rapporterer et EBITDA-resultat på SEK 293 millioner for første kvartal 2022 (239).

EBITDA-marginen var 24,4 prosent (22,8). Ebita-resultatet var SEK 178 millioner (143). Driftsresultatet (EBIT) var SEK 142 millioner (107).

Nettoomsetningen var SEK 1.186 millioner (1.034). Den organiske veksten var 12,3 prosent (17,3). Bruttomarginen var 79,3 prosent (76,2). Resultat etter skatt var SEK 99 millioner (-12) og resultat per aksje var SEK 0,66 (0:17).

«Synsam prioriterer organisk forretningsvekst. En viktig del av vekststrategien er kontinuerlig utvikling av eksisterende butikkformater og fortetting av butikknettet i eksisterende geografiske markeder, for eksempel Sverige, Norge, Danmark og Finland«, skriver selskapet i rapporten.

Kjernen i omnikanalstrategien er at kunden er i sentrum. Potensialet for større butikkpenetrasjon vurderes som godt og det ble åpnet 9 nye butikker i konsernet i løpet av 1. kvartal 2022, noe som betyr at økningen i etableringstakten som startet i 4. kvartal 2021 er opprettholdt. muligheter for ekspansjon i det finske markedet, noe som bidro til opprettelsen av seks nye butikker i første kvartal 2022 fra basen av 37 eksisterende butikker ved utgangen av 2021, sier konsernsjefen. Håkan Lundstedt i en kommentar.


Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *