Fotballforbundet skuffet over Reinfeldts uttalelse – Altinget

Hvis Allsvenskan skulle gjøre som resten av de 30 beste europeiske ligaene og følge utviklingen ved å introdusere VAR-videogjennomgangssystemet (Video assistentdommer)? Eller bør det opprettholdes et klart skille, hvor langvarige videoanmeldelser ikke tillates å risikere å drepe den ekstatiske følelsen av mål? Et av de mest omdiskuterte temaene blant fotballfans denne sommeren har vært VAR-videogjennomgangssystemet.

Debatten forble i dvale lenge og ble gjenopptatt senere uttalelser av fotballforbundspresident Fredrik Reinfeldt i slutten av juni. Ifølge Reinfeldt er VAR «vår fremtid» og noe som representerer hele fotballen og ikke kan avgjøres av «noen få fans».

Konkurs i Norge

VAR-systemet som ble innført i Norge ble fulgt av protester fra fansen og stemplet som «en stor fiasko” ved sakkyndig dommer Svein-Erik Edvartsen. Tilhengere av VAR har blant annet tatt opp argumentet om at svenske dommere kan ha vanskeligere for å dømme prestisjekamper i europeiske cupkamper der VAR brukes. Men spørsmål om kostnader, teknologi og anvendelse blir i økende grad forstått som et område som til syvende og sist handler om demokratisk deltakelse og hvor fotballen virkelig hører hjemme. Det har vært mange reaksjoner fordi saken berører selve hjertet av fotball: dens erfaring og demokratiske strukturer.

Paraplyorganet Swedish Football Fans» Union (SFSU)»ser ekstremt alvorlig ut” på Reinfeldts uttalelse og viste også til at 18 av de 32 eliteforbundene på herresiden har årsmøtevedtak om å ta grep mot VAR Klubbens interesseorganisasjon Svensk Elitfotball også påpeker som flertallet er imot. Ingen klubber er offisielt for innføringen. SFSU konstaterer med skuffelse at de tidligere hadde invitert Reinfeldt til dialogen uten å lykkes, og fortsatte å holde hånden i været.

«En veldig farlig vei»

I henhold til vedtektene til det svenske idrettsforbundet må medlemmer av et forbund inneha 51 % av stemmene. Målet er å hindre at et idrettsaksjeselskap blir kjøpt og kontrollert av andre enn aksjonærene. Reinfeldt har allerede gjort det forsvarte 51 %-regelen.. Samtidig tolkes hans uttalelser om VAR nå som at han ville være villig til å oppsummere vedtakene fra årsmøtet, som SFSU det betyr det ville være en «veldig farlig vei». Dette fordi det skal handle om «noe større enn VAR-spørsmålet, det vil si assosiativt demokrati», en modell som utgjør et positivt avvik fra moderne, kontantbelastet internasjonal fotball, hvor avstanden fra basen blir lengre.

Organisasjonen Enable Sweden, som jobber med å utvikle kunnskapsbaserte løsninger, tar imidlertid ingen stilling til VAR Notater at «sjelden er et demokratisk grunnlag så klart som i dette tilfellet». I et grunnleggende spørsmål formulerte organisasjonen den sanne meningen med alt: «Hva er poenget med demokrati hvis makthaverne ikke respekterer den viljen bevegelsen uttrykker?»

Hjertet i demokratiet er klubber

Til syvende og sist er det det representantskapet eller forbundsforsamlingen i fotballforbundet, som kan ta en formell avgjørelse i saken, men faktum er fortsatt at hjertet av demokratiet ligger hos klubbene. Evnen konklusjon det er verdt å reflektere over at «for hver dag VAR-prosessen ikke styrkes og helst avsluttes, vil følelsen av mistillit og svik bli sterkere i enkelte deler av fotballbevegelsen». Transparente og fullt forankrede prosesser er den eneste garantien for bærekraftige og demokratiske beslutninger.

Slik ser høsten ut, når kanskje de viktigste sakene i svensk fotball skal avgjøres på sidelinjen. Det skal ikke en VAR-sjekk til for å fastslå at store fankollektiver føler seg overveldet og lurer på hvordan deres demokratiske deltakelse blir vurdert.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *