Teaterforsker Rikard Hoogland kommenterer nobelprisvinner Jon Fosse, forfatter og dramatiker.
Illustrasjon: Niklas Elmehed © Nobelprisen for populærvitenskap
Nobelprisen i litteratur 2023
Nobelprisen i litteratur 2023 tildeles den norske forfatteren Jon Fosse, «for hans nyskapende drama og prosa som gir stemme til det uutsigelige».
Hva gjør Jon Fosse til en så stor dramatiker og forfatter?
– At tekstene hans er så sterkt meislet, der refleksjon stadig gis plass. Det setter det lille mennesket i sentrum, der samfunnet rundt ofte oppleves som truende. De er subtile og overraskende, som leser blir du dratt inn i hans verden på en nærmest hypnotisk måte. Tekstene er ofte satt til Vestlandet, men det lokale blir universelt. Den religiøse bakgrunnen ble stadig viktigere i hans senere arbeider.
Professor Rikard Hoogland publiserte en artikkel om Jon Fosse og Lars Norén i en antologi om europeisk samtidsdrama i 2020, utgitt av Routledge. I 2003 ga han ut en antologi med fire av hans skuespill på Teatertidningens förlag.
Jon Fosse har alltid en god følelse for dem han spiller
Rikard Hoogland, professor i teatervitenskap
Hva er typisk for Fosse?
-Hans sparsomhet med ord, i komediene er det et søk og en test og de hyppige og innskrevne pausene. Det som ofte ikke trekkes frem er den subtile humoren man ofte finner i skuespill, men Jon Fosse har alltid en god følelse for dem han spiller. Repetisjoner og opptak er hans måte å jobbe på, de skaper en rytme og et eget univers. Da han begynte å skrive skuespill etter å ha blitt oppfordret, var han dypt motvillig, men det var motstand som sannsynligvis utviklet skuespillene hans.
Hvordan har din tilnærming og arbeid endret seg over tid?
– Da verkene hans begynte å bli fremført rundt om i verden og spesielt i Tyskland og Frankrike, måtte de forholde seg til helt nye tilnærminger som fant nye kvaliteter i tekstene hans. Mange av de viktigste europeiske regissørene har jobbet med skuespillene hans og fremfor alt fremhevet deres universaler.
Hvilken er din favoritt?
– Spillet Høstdrøm hvor generasjoner møtes, gamle og nye forhold side om side. Det foregår på en kirkegård og som seer er du ikke sikker på om det er de levende eller de døde som blir portrettert.
Om Rikard Hoogland
Rikard Hoogland. Foto: Sören Andersson.
Rikard Hoogland er førsteamanuensis og dosent i teatervitenskap og leder for teatervitenskap ved Institutt for kultur og estetikk. Han forsker på uavhengige teatergrupper, svensk teater fra begynnelsen av 1900-tallet, svensk samtidsteater, Brecht og samtidsteaterregi. Han underviser blant annet på kurset Teaterpolitikk.
Les mer om Rikard Hooglands forskning
Sist oppdatert: 5. oktober 2023
Stedsleder: Institutt for kultur og estetikk
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»