Buen blir smalere: her er de nye funksjonene i den oppdaterte Tesla Model 3

ELEKTRISK BIL

Det nye karosseriet sies å ha forbedret aerodynamikk.

Et skarpere eksteriør og et mer luksuriøst interiør. Dette er hva Tesla tilbyr i den oppdaterte Model 3.

På seks år har Tesla solgt mer enn to millioner eksemplarer av Model 3, og nå får bilen et løft.

Oppdateringen er synlig utvendig i form av en skarpere front med smalere frontlykter, mens frontstøtfangeren er piffet opp. Designet sies å bidra til å redusere luftmotstanden og redusere vindstøy. Baklysene har også fått nytt design, integrert i bakluken, og LED-lysene bidrar til å skape en ny lysstyrke. Dette skriver Tesla i en pressemelding.

Han ble roligere

Innvendig har Tesla investert i mer luksuriøse materialer, inkludert aluminium i den nye midtkonsollen, og utførelse sies å være av «høy standard». Ny isolasjon, akustisk glass rundt, samt forbedrede fjæringsfjæringer og tetninger skal gjøre kupeen ekstremt stillegående.

Oppvarmede seter integrert med klimakontrollsystemet er tilgjengelig på alle seter, mens ventilerte seter tilbys foran. I baksetet styres klimaanlegg og ventilasjon via en ny 8-tommers skjerm, som også fungerer til underholdning. I tillegg kommer hurtiglading av datamaskinen. Det er to USB-C-porter bak og en for forsetet, hver med en kapasitet på opptil 65 W. Mobilforbindelsen sies nå å være 50 % bedre.

Tesla har også implementert sitt eget egendesignede lydsystem. De som kjøper Long Range-versjonen får 17 høyttalere, dobbel subwoofer og dobbel forsterker, mens du i den bakhjulsdrevne versjonen må nøye seg med henholdsvis 9 høyttalere og en enkel subwoofer og forsterker. Systemet har innebygd støtte for strømmetjenester Spotify, Apple Music og Tidal.

Rullehjul i stedet for spaker

På rattet er spakene erstattet av rullehjul og de fysiske knappene er kombinert med haptisk teknologi. Som i de nyeste Model S og -X, velger Model 3 automatisk riktig kjøreretning. Den sentrale skjermen er fortsatt på 15,4 tommer, men har fått en tynnere ramme og et tilpassbart brukergrensesnitt som oppdateres kontinuerlig. I tillegg kommer nye dekk som skal bidra til optimal rekkevidde.

De første oppdaterte eksemplene vil bli levert i slutten av oktober, og prisen for den bakhjulsdrevne versjonen forventes å være i overkant av 519 000 SEK – mens den firehjulsdrevne Model Y Long Range AWD (crossoveren basert på 3. plattform) forventes å koste fra SEK 609 000.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *