Forskning viser at kunder foretrekker lav pris over rekkevidde

Med stadig større batterier har rekkevidden til elbiler økt dramatisk de siste årene. Mellom 50 og 80 kWh er ikke uvanlig i dag, og kinesiske Nio sier det er i ferd med å begynne å tilby sine modeller med en batteripakke på opptil 150 kWh.

Men høyere kapasitet betyr også dyrere batterier og med det øker også prisen på bilen. Og kanskje har bilprodusentene gått feil vei i kampen om rekkevidde med stadig større batterier.

I hvert fall når det gjelder å få kundene til å velge sine biler. For ifølge en besøksundersøkelse på elbilmessen eCarExpo i Stockholm i begynnelsen av februar, er ikke rekkevidde det kundene først og fremst etterspør.

eCarExpo i Friends Arena i februar

I stedet er dette lavere priser. 47 % av de spurte svarte at billigere priser var det de var ute etter ved bytte til elbil.

Rekkevidden da? De siste årene har vi hørt mye om rekkeviddeangst som noe som får folk til å nøle med å bytte ut fossilbilen sin med en elektrisk drevet.

Ifølge eCarExpo-undersøkelsen ser det ikke ut til å ha vært et spesielt viktig tema. Bare 8 % av de spurte svarte at de trengte lengre rekkevidde.

– For noen år siden, da elbiler var helt nye, var det nettopp rekkevidden som var etterspurt. Men nå ser det ut til at folk har innsett at nesten all kjøringen deres håndteres like godt av en bil med 35 mils rekkevidde som en med 60 mils rekkevidde, sier Anna Fägersten, markedssjef i eCarExpo .

At rekkevidde fortsatt tynger produsentene for å tiltrekke seg kunder kan ha å gjøre med at utviklingen ser ulik ut i ulike markeder.

Med 33 % andel elbiler i nybilregistreringer i fjor, hadde Sverige den høyeste økningen i elbiler i EU. Bare på Island og Norge, hvor elektriske modeller står for 82 % av nybilsalget, var økningen høyere.

– Norge og Sverige er blant de mest modne elbilmarkedene i verden og all ny teknologi starter på toppen av markedet og så tar det litt tid før det går ned. I store europeiske bilmarkeder er elbiler fortsatt nye og utvalget er derfor skreddersydd for kjøpere som ønsker å komme tidlig og har råd, sier Gunnar Dackevall, messearrangør for eCarExpo.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *