Mandag valgte den norske befolkningen presenterte en ny regjering for Stortinget. Etter åtte år med høyrestyre under Erna Solberg, er det nå SV som overtar statsministerposten. I en tale tirsdag sa partileder Jonas Gahr Støre at Plan A er en flertallsregjering med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre.
Det betyr noen endringer for norske bileiere.
Så langt, elbiler i Norge har de vært helt fritatt for både moms og andre avgifter. Det betyr at en bil som koster én million kroner koster 200.000 kroner mindre i Norge enn i Sverige. I Sverige betaler vi full moms, men lavutslippsbiler belønnes med en klimabonus på inntil 70 000 SEK, som betales på etterskudd.
På grunn av gunstige avgiftsregler har elbilsalget eksplodert i Norge de siste årene. 2021 ligger an til å bli et nytt rekordår med opptil 70 % markedsandel for elbiler.
Ettersom flere og flere kjøper elbil, blir avgiftsfritak dyrere for staten. I 2020 betydde det 19,2 milliarder kroner i tapte inntekter. Elbilpolitikken har fått kritikk fra mange hold for å være dyr og urettferdig.
Dette har drøftet lenge i landet, og med den nye regjeringen kommer nye tilbud.
Alle de tre foreslåtte regjeringspartiene ønsker å innføre moms på dyre elbiler, for den delen av prisen som overstiger 600.000 SEK. Dette betyr at en Tesla Model S kan koste 75 000 SEK mer og en Porsche Taycan 200 000 SEK mer. Bestselgere som VW ID.3, Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-e er derimot ikke interessert i det hele tatt.
Arbeiderpartiet og SV han vil også ha høyere toll på plug-in hybrider og tørste bensin- og dieselbiler.
Det forventes også større investeringer i elbilinfrastruktur. Arbeiderpartiet har tidligere sagt at de ønsker å bruke momsinntekter til elbiler for å sikre hurtigladere tilgjengelig i alle landets kommuner. De tre kommende regjeringspartiene kritiserte den forrige regjeringen for å mangle en plan for å bygge ut ladenettet raskt nok.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»