I september i år ble det etablert en «Small Academy»-barnehage i det nye hovedkvarteret til Vytautas Magnus University Education Academy (Vytautas Magnus University) i Vilnius New Town-distriktet. Barnehagen, som åpnet i hovedstaden for fem år siden, har gjennomført sin utdanningsvei andre steder, men i år ble det besluttet å utdanne de minste i nye, moderne, moderne rom som ligger inne på universitetet.
23. november i 2006 fant en høytidelig feiring «Med et eventyr rundt om i verden» sted, hvor det nye hovedkvarteret ble offisielt presentert for de minste.
«Vi er en moderne og innovativ institusjon som skaper en utdanning som møter behovene til det 21. århundres barn. Barnesentrert og verdensomspennende utdanning er organisert av kompetente lærere. Kvaliteten på opplæringen i barnehagen og institusjonens prestisje i samfunnet styrkes av kontaktene med fagmiljøet til Utdanningshøgskolen VMU, Lærerutdanningssenteret. I samarbeid med lærere og studenter av ulike læreplaner får barn nye erfaringer fra elever av førskole- og førskolepedagogikk som hele tiden er engasjert i pedagogisk praksis. Derfor er lokalene til barnehagen moderne, trygge, fargerike og i tråd med hygieneregler. I miljøet for utdanning og oppvekst er det nok forskjellige pedagogiske midler for å stimulere barnets aktive aktivitet, nysgjerrighet, kreativitet og fantasi. Vi er glade for at barnehagens plass og utstyr svarer til dagens interiørtrender, for eksempel installasjon av et moderne utvinningsventilasjonssystem, som ifølge forskere bidrar til å redusere spredningen av ulike virus, noe som er veldig viktig for øyeblikket . Til glede og glede for barn ute, er det et lukket, romslig og opplyst miljø», sier Ieva Pažusienė, lederen for» Mažosios akademija «barnehage, en pedagog.
Barn kan se universitetsrommene på nært hold
Barnehagen fungerer også som et grunnlag for praktisk læring ved universitetet. Ifølge direktøren I. Pažusienė, om nødvendig, gir lærere råd til lærere om generelle spørsmål om barns utdanning og atferd og hjelper til med å løse spesifikke barns problemer. I tillegg utfører lærere og studenter ved utdanningsprogrammer forskjellig forskning innen utdanningsfeltet, hvis resultater bidrar til å forbedre utdanningsaktiviteter. «I tillegg kan våre små se universitetsklasserom på nært hold, bruke robotspill og laboratorier, bli kjent med fremtidige lærere eller studenter som er interessert i læreryrket,» sier I. Pažusienė.
Teoretiske kunnskaper testes i praksis
Barnehagepraksisene gjennomføres av studenter ved det treårige studiet i Førskole- og Førskolepedagogikk og de fleste praktikantene er fortsatt i arbeid. Det samme skjedde med læreren Greta Kaziukonyte, ifølge hvem det er nødvendig å ha tålmodighet, besluttsomhet, lyst og kjærlighet i dette arbeidet. Han studerer for tiden til en mastergrad i utdanningsledelse ved Vytautas Magnus University, så han kombinerer timer med arbeid. «Jeg prøver alltid å gi meg alt for jobb og studier, så jeg merker at jeg ofte ikke finner tid til meg selv, men det er verdt å huske på at barns smil, omsorg, kjærlighet, varme, samtaler kjøper alt tilbake», sier Greta .
En annen 2. års førskole- og førskolepedagogstudent Vestina Navickaitė fikk tilbud om å bevise seg selv mens hun jobbet med barna i timen.
«Jeg begynte å jobbe i denne barnehagen om sommeren etter å ha fullført mitt første år. Jeg hadde planlagt at det skulle bli en jobb bare i løpet av sommeren, men så langt er jeg en del av et fantastisk team, takket være at jeg har bestemt meg for å bli. Dette er det riktige trinnet, fordi jeg i praksis kan teste det teoretiske materialet som ble oppnådd i løpet av timene, som lar deg forbedre deg og vokse som lærer», sier V. Navickaitė.
Teambygging er basert på den magiske 2P-regelen
Det er i dag tre grupper i barnehagen og en fjerde er planlagt for fremtiden. I følge I. Pažusienė viser erfaring at for å sette sammen et vellykket lærerteam, er det nødvendig å følge den magiske «2P»-regelen. Hva er det? Respekt og tillit til hverandre. «Uten gjensidig tillit vil det ikke være respekt for teamene. Vi er glade for at teamet vårt består av moderne og nye generasjons lærere som underviser i minst ett eller to fremmedspråk, har mestret moderne teknologier og stadig vokser og forbedrer seg både i Litauen og i utlandet. For øyeblikket deltar vi i et internasjonalt prosjekt for formidling av en god pedagogisk erfaring med en norsk barnehage og vi samarbeider kontinuerlig med Erasmus+-studenter», sier I. Pažusienė.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»