En klump verdt milliarder – Jula Logistics




Nå brytes den første klumpen for den gigantiske Marjarp-terminalen i Falköping.

Bruddet markerer starten på Jula Logistics» investering, som utgjør rundt en halv milliard SEK.

– Vår satsing på grønn logistikk gjør Skaraborg og Falköping til et av Sveriges viktigste logistikknutepunkter, sier Karl-Johan Blank, eier av Jula Holdings.

Jula Logistics er logistikkselskapet til Jula Holding Group. Terminalen som nå begynner å bygges i Falköping blir 87 000 kvadratmeter, som tilsvarer ca 17 fotballbaner.

– Her bygger vi nå et terminalbygg med togskinner opp til porten. Det betyr at vi mottar gods via jernbane som vi så enkelt, effektivt og raskt kan håndtere (lagre og greier) og bringe ut i verden. Bedriften vil etter hvert legge til enda flere togreiser, sier Lennart Karlsson, administrerende direktør i Jula Logistics.

De som holdt spadene var Karl-Johan Blank, eier Jula Holding, Lennart Karlsson, administrerende direktør Jula Logistics, Adam Johansson, leder av kommunestyret i Falköping kommune, og Peter Lennartsson, administrerende direktør Skeppsviken (bygger).

Endre logistikk over hele landet

Allerede i 2014 ble det første skytteltoget opprettet mellom havnen i Gøteborg og Falköping. Senere ble det senere lagt til flere togreiser. Volumene har gradvis økt betraktelig og i dag er det rundt 70 operatører som håndterer store varevolumer gjennom Jula Logistics Marjarp-anlegg i Falköping. Bedrifter som bruker skytteltoget i dag inkluderer Volvo, Ikea og Mio.

– Vår nye terminal tegner om logistikkkartet på landsbasis. Her legges det nå til rette for en grønn logistikkomstilling for bedrifter og næringsliv over hele Sverige. Hele satsingen er veldig innovativ og viser at vi hele tiden jobber hardt for å skape miljøvennlige «dør-til-dør-løsninger», sier Lennart Karlsson.

Som et ytterligere steg i arbeidet mot bærekraftig logistikk, planlegges det nå en offentlig ladestasjon med plass til å lade seks tunge elbiler samtidig i området. Den offentlige ladestasjonen skal stå klar i september.

Grønn overgang

Pendeltog fra Falköping og Marjarp erstatter en stor del av lastebiltrafikken og bidrar dermed betydelig til den grønne omstillingen.

Jula Logistics er et selskap i Jula Holding-gruppen, som inkluderer Jula detaljhandelsselskapet. Mye av Julas logistikk går allerede med tog til varehus i Nord-Norge og Sverige, og etter hvert vil togene kunne betjene varehus også i Nord-Finland. Men Jula er bare ett av de mange selskapene som bruker togene som går fra Falköping. Det er nesten daglige togforbindelser til Gøteborg, Duisburg (Tyskland) og Luleå.

– Logistikk- og lagerløsningene vi tilbyr her er svært bærekraftige. Den økologiske fordelen med disse løsningene er ekstremt tydelig, sier Lennart Karlsson.

Investeringen som Jula Logistics gjør nå er et resultat av et godt samarbeid med Falköping kommune.

– Falköping kommunes satsing og visjon for å skape bærekraftig jernbaneinfrastruktur og løsninger har pågått i mange år. Uten det arbeidet, og volumene til Jula, hadde ikke dette blitt hva det er nå. Falköping kommune har en svært langsiktig strategi for Marjarps-området, som har lagt forholdene til rette for å utvikle virksomheten, sier Lennart Karlsson.

Solel utfører ekstra lange transporter

Jula Logistics eier også Jula Sentrallager i Skara, den største logistikkeiendommen i sitt slag i Nord-Europa. Anlegget er på ca 178 totalt 000 kvadratmeter med den største solcelleparken på taket i Sverige, med en total kapasitet på rundt 8 MW.

Siden 2015 har Jula Logistics brukt 32-meters kjøretøy for transport mellom Marjarp i Falköping og Julas sentrallager i Skara. De ekstra lange lastebilene er et resultat av en unik dispensasjon som er et resultat av hardt arbeid og en sterk visjon om bærekraftig innovativ transport. Saken var tom på både regjerings- og EU-nivå som skulle behandles. Det som gjør ekstra lange lastebiler viktige fra et bærekraftssynspunkt, er at de kan frakte to 40 fots containere (i motsetning til en full lengde lastebil som bare kan bære en 40 fots container). Dette halverer igjen antallet transporter.

Opprinnelig ble de 32 meter lange transportene drevet av biodiesel. Men nå har Jula Logistics i samarbeid med lastebilprodusenten Scania tatt i bruk 32 meter lange lastebiler drevet av strøm fra egen solcellepark. Nå tas enda et viktig skritt mot å skape bærekraftige logistikkløsninger.

– Vi bruker intermodal transport, hvor gods kommer med skip til Gøteborg og lastes om på tog som skal til Falköping. Derfra lastes varene siste strekningen til vårt lager i Skara. Å gjøre denne transportkjeden enda mer bærekraftig nå ved å bruke elektriske lastebiler med lading fra solcellepanelene våre er selvsagt flott, sier Lennart Karlsson.

Ny rullebane, nye muligheter

Som en del av den pågående investeringen for den nye terminalen bygges det også et nytt 500m langt jernbanespor i området.

– Den nye banen er viktig da den gir oss ytterligere kapasitet til vekst og utvikling, sier Lennart Karlsson.

Satsingen Jula Logistics gjør nå i grønn logistikk er helt i tråd med ønsket til Jula Holding-gruppen om å bygge et sterkt konsern for fremtidige generasjoner gjennom vekst på en bærekraftig og ansvarlig måte. Virksomheten som utvikler seg i Marjarp genererer også mange nye jobbmuligheter i Falköping og i Skaraborgregionen.



For ytterligere spørsmål

Lennart Karlsson, administrerende direktør Jula Logistics, +46 702-37 83 83, lennart.karlsson@jula.se

Magnus Ljung, kommunikasjonssjef, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Firmainformasjon

Eieren av Jula Holding-gruppen er Karl-Johan Blank. Karl-Johan grunnla og bygde Jula Holding-gruppen sammen med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan har vært eneeier i selskapet siden 2014. Karl-Johan har vært med helt fra starten, da foreldrene Lars-Göran og Irene Blank grunnla Jula Industri AB i 1979 på gården Jultorp. De startet deretter Jula AB sammen i 1984, senere også med Karl-Johans søster som medeier. Fokuset var på en stadig voksende postordrekatalog med direkte kjøp fra produsenter til lave priser. De bygde også en liten butikk med forsyninger i Skara. Siden 1991 hadde far og sønn i fellesskap eid selskapet i like deler ettersom de kjøpte ut andre familiemedlemmer og dannet Jula Holding AB, samtidig med en økende investering i etableringen av stadig større Kjøpesenter.

Siden tidlig på 2000-tallet har Karl-Johan vært pådriver og har utvidet varehuskjeden Jula til flere land og utvidet konsernet med flere eiendommer og andre aktiviteter. Siden Lars-Göran etter hvert ønsket å fokusere mer på sin private virksomhet og sine investeringer, overførte han deler av sine aksjer i Jula Holding-konsernet til Karl-Johan. Karl-Johan finansierte kjøpet av Lars-Görans aksjer med lånt kapital og overskuddsutdelinger fra Jula Group. Da faren Lars-Göran gikk bort i 2014, eide han 35 % og Karl-Johan 65 % av Jula-konsernet. I forbindelse med overdragelsen av arven kjøpte Karl-Johan den resterende delen av Jula-konsernet og har siden den gang vært eneeier i Jula-konsernet.

Pressebilde Karl-Johan Blank: https://julaholding.com/sv/nyheter/pressbilder/media/karl-johan-blank-4/

I dag deltar Karl-Johans sønner Christian og Fredric aktivt i Jula-gruppen som en ny generasjon.

Du finner mer informasjon om Julas historie på: https://historia.jula.se/

Jula Holding Group, med aktiviteter innen detaljhandel, eiendom, finans, logistikk, hotell og miljø/energi, har hovedkontor i Skara, Sverige. Konsernet har cirka 4500 ansatte og i 2021 var konsernets omsetning på cirka 10,46 milliarder svenske kroner.

Detaljhandelselskapet Jula er opphavet til konsernet. Jula tilbyr det praktiske et bredt og nøye utvalgt utvalg av produkter til hjemmet, hagen og fritiden til rimelige priser. Dette tilbys via sterk e-handel og totalt 126 varehus, 65 i Sverige, 40 i Norge, 19 i Polen og 2 i Finland.

Kom gjerne på besøk www.julaholding.se for mer informasjon er årsrapporten i sin helhet også tilgjengelig på Jula Holdings nettsider.

Julelogistikk

Jula Logistics er en del av Jula Holding-gruppen.

Med lang erfaring, stort engasjement og riktig kompetanse tilbyr Jula Logistics bærekraftige logistikkløsninger som utgjør forskjellen. Sammen med Falköping kommune og andre regionale selskaper fra Skaraborg utvikler Jula Logistics Sveriges mest attraktive, effektive og bærekraftige logistikkområde i Marjarp i Falköping.

Kom gjerne på besøk https://julalogistics.se/ for mer informasjon.

Tagger:



Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *