eComExpo: 64-tonns lastebil fra Scania og gravemaskin fra Volvo, men ingen politikere

Den store messen for fossilfri tung sektor, eComExpo, hadde flere nye funksjoner og mange interessante presentasjoner. Men politikerne var iøynefallende med sitt fravær. Vi benyttet anledningen til å prøve ut en større gravemaskin og et par lastebiler og høre om fremtidens luftfart.

Jeg husker da jeg møtte en representant for en lastebilprodusent på en bilmesse for elbiler (den største i Norden, eCarExpo). Han så på messehallen og alle de skinnende kroppene og sa:
– Leker.

Å transportere 64 tonn med batterier over lange avstander er en utfordring. Å fikse ladeinfrastruktur for slike beist er enda vanskeligere. Men det er akkurat her den tunge sektoren går. Og de er noen år bak personbiler.

Den nye svenske Volta har en kupé plassert nærmere veien, slik at sjåføren lettere kan kommunisere med fotgjengere og syklister. Selskapet håper at det blir færre ulykker i bytrafikken. Tradisjonelle lastebiler har høye førerhus, noe som antas å skape dårlig sikt.

På den årlige eComExpo-messen kunne du dykke ned i utviklingen og også få muligheten til å prøve noen virkelig morsomme turer. Målet med messen er å gjøre transportbransjen fossilfri, på alle måter. På land, i luften og til sjøs.

– Dette er et langsiktig prosjekt, vi er bare i starten i denne sektoren, som har tatt godt imot denne typen nøytrale møteplasser, sier messedirektør Gunnar Dackevall.
– Bare sørg for at det er et nøytralt sted. Her kan du legge mer støv på demonstrasjoner, visninger og seminarer. Det er gøy, vi har med oss ​​de sterkeste spillerne. Men politikerne er ikke involvert, sier Gunnar Dackevall.

Kent Wiberg har vært lastebilsjåfør i 41 år. Vi møter ham på eComExpo når han nettopp har kjørt en Volvo elektrisk lastebil. Fullastet med betongblokker. «Dette var første gang jeg kjørte en elektrisk lastebil. Jeg har aldri kjørt elbil før. Det var en veldig hyggelig opplevelse. Det eneste du hører er lyden av dekkene. Det er også veldig god styrke i materialet, sier han.

Er det regjeringens fornyede interesse for bensin og diesel som presser dem til ikke å delta?
– Det er veldig dårlig oppmøte. De ansvarlige politikerne ønsker ikke å være med. For et år siden hadde vi infrastrukturministeren på stedet. Det var en helt annen, mer positiv ånd. Det var en konsensus da, som kanskje ikke eksisterer på samme måte nå.

Blant seminarene er det noen som skilte seg ut. Rearq-selskapet, med base i Stockholm og Gøteborg, har fokusert på transformasjon av lette lastebiler. Som er smart. De er dyre og varer lenge, her kan faktisk konverteringen være lønnsom. For personbiler er det ofte en virksomhet som blir dyrere og dårligere. En annen sektor som egner seg godt til transformasjoner er båter som har lang levetid.

Elbilredaktøren tok Volvos FH Electric en tur. Å kjøre på banen med betongklosser i lasset gikk som en dans. Han hadde også en tilhenger. Men han trengte ikke trekke seg tilbake. Rekkevidde: 30 mil. Totalvekt: 44 tonn.

Elektrisk fly kommer snart. Under et seminar oppdager vi at det ikke vil gå mer enn 1 000 dager før regionale flyvninger går på strøm. Spørsmålet er bare hvor flyet skal lades og hvordan man bygger ladeinfrastrukturen for det. Umeå lufthavn har selv en kapasitet på 700 MW. Men hvis et elektrisk fly lander og må lade med 2,5 MW, hvordan gjør du det? Det er ikke vanskelig å se for seg alvorlige utfordringer for større flyplasser.

Vi opplever at Arlandas Gate 11 har begynt å klargjøres for elektrisk flyging og megawattlading. Større fly og de som skal til Asia er lenger unna. Og da må det nok flytende hydrogen til. Men for kortere avstander gjenstår bare 1000 dager.

Scanias 64-toner er forhåndsvist.

På utstillingsområdet finner vi alt fra gaffeltrucker med blybatterier til den nye Scania traktoren med en totalvekt på 64 tonn. Det er den første masseproduserte bilen med denne egenskapen. Men det er ikke en langdistansebil. Den er rettet mot regional transport. Rekkevidden er 35 mil med en last på 40 tonn. Er den fullastet på 64 tonn, når den 25 mil. Den kan lades med 375 kW.

Interessant nok var gaffeltrucken vi så på fullastet med blybatterier. Blybatterier er i høyeste grad levende og sunne. Prisen på lastebiler med blybatterier er sammenlignbare med fossile versjoner. Men så snart litium-ion-batterier blir nødvendige, stiger prisene. Imidlertid er bly nødvendig. De fungerer som en motvekt til lasten på gaffelen.

Sjefredaktøren for elbilen prøver å kjøre spakene. Det er ikke helt lett å få det til, men vi har en Volvo-pedagog som har mye tålmodighet og til slutt fikk journalisten fra Elbilen leke seg fritt i grushaugen. Volvo-ansatte vitner om at de som jobber med elbilen har det mye bedre etter en dag på jobb enn de som kjører dieselversjonen. Nei, Sherlock, tror jeg. Det er imidlertid litt av en skandale at det bare er et par av dem i drift i Sverige. Men i Norge er det hele 25 maskiner i drift. Også her er vi sent ute.
Interessante data: Volvo EC230 elektrisk veier 23-26 tonn. Den kan løfte 7.560 kg, langs banen. Lydnivået? 67dB. Som er mellom vanlig samtalevolum, eller froskekvekking, og normal veitrafikk. Bruddkraften er 141 kN. Motoreffekten er 160 kW. 264 kWh batteripakke. Gravedybde: 6,7 meter. Driftstid: ca. fem timer.

Vi finner også selskaper som tilbyr deg megawatt batteripakker for utleie. Har du kun ett høyeffektrom kan du koble til batteriene og selge frekvensbalansen til nettselskapene. Det er alt. Du legger et par mWh i et rom og så sitter de der og genererer penger. Minst tre av disse selskapene var til stede.

Men den største moroa fant sted utenfor messehallen. Testkjøringer. Jeg har et nytt sykle. Jeg må ha Volvos L25 Electric til gården.
Vel, eComExpo var fullpakket med interessante seminarer og utlodninger.
– Det har vært enorm interesse fra transportkjøpere og utstillere, som ønsker å se helheten. Hvordan alt henger sammen fra et systemperspektiv. Det er stor innovasjonskraft i Sverige. Det er en bransje vi bør være stolte av. Det er her det skjer, sier Anna Fägersten, markedssjef i eComExpo.

Volvo L25 – en hjullaster med 40 kWh batteripakke. Dette er nok til en driftstid på rundt åtte
timer. Den veier 4900–5270 kg og kjører i 20 km/t. Bruddkraft på 54,5 kN. Stillheten er øredøvende.

Delta på seminarer!

Alle som ønsker å være med på seminarene kan gjøre det i arkivet, de er alle filmet. Her er lenken:
ecomexpo.se/seminariearkiv-2023

Rapport fra Elbilen 10/2023
Foto Peter Gunnars og Bo Lundvang

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *