Mandagens brorskap i Tretten i Norge gjorde mange forvirret: Hvordan kunne dette skje? Nå forteller flere broeksperter hva som kan være årsaken.
Foto: Stian Lysberg Solum/NTB/TT
Etter at den ti år gamle trebrua kollapset mandag morgen, lurer mange på om det virkelig er trygt å bygge trebruer.
En av Sveriges ledende eksperter på trekonstruksjoner, KTH-professor Roberto Crocetti, mener imidlertid at det er et like trygt byggemateriale som noe annet.
– Dessverre kollapser broer noen ganger, broer bygget med alle slags materialer. Jeg kan bare spekulere i hva som skjedde i akkurat denne saken, sier Roberto Crocetti.
I 2016 kollapset en tilsvarende trebro i Perkolo i Norge.
– Men der men hadde rett og slett gjort en grov dimensjoneringsfeil ved beregning av fuge i konstruksjonen. Dimensjoneringsfeil kan noen ganger forekomme, selv om det utføres strenge kontroller på bruene.
– Det er lite sannsynlig at Tretten trebru har kollapset av samme årsak som Perkolo bru, som kollapset etter at det første tunge kjøretøyet krysset brua. Trettenbron kollapset etter ti års drift med relativt lav last (kun en lastebil og en personbil var på brua da kollapsen skjedde). Brua hadde derfor tidligere vært utsatt for betydelig høyere belastninger i løpet av ti års drift uten å kollapse.
Trettenbron er 148 meter lang og har to kjørefelt. Brua er en såkalt fagverksbro, en teknologi basert på takstoler – det vil si et stort antall bærende stenger som er forbundet med hverandre og danner trekanter – for å støtte veien. Den ble bygget i 2012, altså for ti år siden, og består av laminert tre og stålstenger. Ifølge rapportene ble brua først inspisert i fjor.
I Norge tror mange at ti år er et veldig kort liv for en bro. Flere eksperter har kommentert hva som kan ha forårsaket raset. En sterk teori er at det skjedde noe som endret forholdene for broens styrke under elvens overflate.
– Hvis det skjer noe under vannoverflaten, er det vanskelig å se, sier Anders Rønnquist, professor i konstruksjonsteknologi ved Teknologisk høgskole til TV2.
– Dersom det for eksempel har skjedd endringer i vannføringen i elva, kan dette påvirke konstruksjonen. Så undervannsslitasje kan være en mulig årsak.
sier Roberto Crocetti at Norge generelt har veldig god forståelse for tømmerkonstruksjon.
– Norge har bygget «spektakulære» trebruer for veitrafikk siden midten av 1990-tallet. De aller fleste fungerte bra uten vesentlige problemer. Vi har også et godt samarbeid når det gjelder FoU når det gjelder trebroer mellom Sverige og Norge.
Det svenske vägverket, den norske ekvivalenten til Trafikverket, skal sammen med politiet etterforske hendelsen ved Trettenbron.
Anders Kretz
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»