Det norske fartøyet skal frakte ubemannede containere

Kjøretøy

Den ubemannede transporten vil vare i tre timer. Nå bygges mateskipet som skal frakte containerne til den norske møbelgiganten selvstendig.

Det er stor interesse blant globale rederier for å utføre ubemannet transport. Mitsubishi har blant annet testet det selskapet sier er verdens første autonome system for store skip.

I fjor fullførte det norske containerskipet Yara Birkeland sin jomfrutur. Med GPS, radar, kameraer og andre sensorer kan elbåten navigere autonomt. Imidlertid overvåkes transporter via bakkekontrollrom.

Yara Birkeland får snart selskap av DB Schenkers autonome containerskip, som er et samarbeid med Norges største møbelprodusent Ekornes. Båten er utviklet fra bunnen av av innenlandske selskaper: Naval Dynamics og Kongsberg Maritime. Den autonome teknologien leveres av deres joint venture Masterly, hvis fjernkontrollsenter vil overvåke og muligens kontrollere fartøyet fra land. Han skriver Elektrisk.

Et elektrisk drevet matefartøy, ennå ikke navngitt

Fartøyet, som ennå ikke er navngitt, er et elektrisk matefartøy, som frakter last fra mindre havner til sentrale containerterminaler. I dette tilfellet vil skipet være 50 meter langt og ha en lastekapasitet på 300 tonn.

For øyeblikket gis ingen detaljer om teknologien for overvåking av omverdenen eller om motoren. Håpet er imidlertid at skipet fra 2024 skal kunne reise ubemannet fra Ikornnes til havnen i Ålesund, som er et sentralt knutepunkt for last. Med en hastighet på 7,7 knop forventes den å tilbakelegge en distanse på 43 km, omtrent 23 nautiske mil, på mindre enn tre timer.

– Dette prosjektet representerer en milepæl som gjør at vi kan nå våre bærekraftsmål, ved å bruke den mest innovative teknologien som er tilgjengelig. Med autonome og elektriske containerlasteskip kan vi redusere vårt totale karbonavtrykk betydelig. Vi vil også få større kontroll og fleksibilitet i logistikken vår, sier Roger Lunde, administrerende direktør i Ekornes, i en melding.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *