Det første av ti nye Vectron-lokomotiver er levert til Green Cargo i Malmö. Lokomotivene skal i hovedsak brukes til å styrke logistikkpartnerens internasjonale trafikk i korridoren mellom Malmö og Maschen i Tyskland fra 2024. De nåværende seks korridorlokomotivene skal integreres i deres nasjonale nettverk og øke selskapets kapasitet i det svenske markedet.
Fra begynnelsen av året vil selskapets internasjonale trafikk mellom Malmö og Machen bruke de splitter nye Siemens Vectron-lokomotivene. Lokomotivene er utstyrt med ETCS, som vil være en forutsetning for trafikk gjennom Danmark. Green Cargo leier de ti lokomotivene gjennom en langsiktig avtale med leverandørene Akiem og Alpha Trains, som hver leverer fem lokomotiver.
– Lokomotiver vil først og fremst bety at trafikkkvaliteten øker for våre kunder i internasjonal trafikk ettersom vi styrker driftssikkerhet og fremkommelighet på lokomotivsiden sammenlignet med i dag. De nye lokomotivene gir oss også muligheten til å utvide vår internasjonale trafikk, sier Marcus Wiklund, prosjektleder for Vectron lokomotiver i Green Cargo.
Det første lokomotivet som nå leveres skal i første omgang brukes som treningslokomotiv i løpet av høsten. Under praksisperioden skal lokomotivet brukes i den eksisterende trafikken mellom Malmö og Trelleborg.
– Vectron er et populært lokomotiv blant testførerne og egner seg for korridortrafikk. Teknisk og utstyrsmessig kan du kjøre den mellom Norge og Østerrike uten problemer. Vi har også tilgang til gode og raske servicemuligheter både i Tyskland og Sverige, noe som også er et viktig aspekt i denne sammenhengen, sier Marcus Wiklund.
Ettersom Green Cargo vokser fra seks korridorlokomotiver i dag til ti i 2024, vil noen av dem i første omgang gå i Skåne. Etter hvert som etterspørselen etter transport i korridoren vokser, vil alle ti Vectron-lokomotivene kjøre mellom Malmö og Maschen. De eksisterende seks korridorlokomotivene skal integreres i selskapets nasjonale nettverk og dermed øke selskapets kapasitet på det svenske markedet.
– Alt i alt representerer disse nye lokomotivene en stor forbedring av både kvalitet og kapasitet for Green Cargos internasjonale trafikk med positive effekter også for vårt innenriksnett, sier Marcus Wiklund.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»