Denne oppstarten leverer sponsorteknologi til Norsk Toppfotball, Altibox og Northug

shapeshifterens julekalender

Shifter lanserer en ny oppstart hver dag frem til jul.

Lars Ole Høiby, Glenn Myklebust og Kim-André Rønning utgjør Spect8-laget. Oppstartsselskapet samarbeider blant annet med Norsk Toppfotball (Eliteserien og OBOS-ligaen), Norges Fotballforbund, Altibox, Norsk Tipping og Northug.

🎅 Shifter julekalender

I årets julekalender vil du møte nye og spennende oppstartsbedrifter. Noen ble ordinert til prest i fjor høst. Andre har så langt holdt en lav profil i riksmediene.

Se flere luker:

I dagens kalenderluke:

Spect8, en Oslo-basert oppstart som måler verdien av sponsoravtaler.

Nylansert SaaS-programvare Focusus dvs. gjøre det lettere for alle i sports- og underholdningsbransjen å vite hva de er verdt som sponsorartikler og hva mer eller mindre de kan gjøre for å øke verdien ytterligere.

– Samtidig ønsker sponsorer å kunne måle og rapportere verdiskapingen som skjer i deres samarbeid på tvers av de fleste kanaler i nær sanntid, sier gründer Glenn Myklebust.

Oppstartsselskapet samarbeider med blant annet Norsk Toppfotball (Eliteserien og OBOS-ligaen), Norges Fotballforbund, Altibox, Norsk Tipping og Northug.

– Enkelt sagt prøver vi å samle en markedsanalytiker og en dørslagsdrevet markedsfører i én rett og krydre det med ulike APIer, data, automatisering og kunstig intelligens, legger han til.

Myklebust har tidligere jobbet i Mindshare og GroupM og er med egne ord en sport- og musikkfan over gjennomsnittet, noe som gjorde veien til å starte Spect8 kort.

En uventet telefonsamtale fra Apple endret kurs for Sevensix-tennisappen

– Etter utviklingen i medielandskapet har rammebetingelsene for alle som jobber i sports- og underholdningssektoren endret seg radikalt de siste årene. Som fans forbruker og engasjerer vi oss på nye måter og i andre kanaler enn før, og i økende grad på tvers av digitale og sosiale medier. Blir vi færre og færre av oss som ser sport på lineær TV, endrer også idrettsrettighetene seg, sier gründeren.

Han fortsetter:

– Dette gjør det mer utfordrende for klubber, idrettsutøvere, foreninger – og til og med sponsorer – å skape kommersielle verdier, og det er flere og flere i denne sektoren som føler at de ikke har rett visjon, rett erfaring eller tilstrekkelige ressurser til å utnytte vekstmuligheten i det moderne medielandskapet. Dette gjør at forskjellene mellom de mange små og de få store blir større og større. Vi tror derfor at det er et økende behov for enkle, men intelligente verktøy og løsninger som hjelper kultur og idrett å holde tritt med utviklingen.

«Enormt stort marked, i alle fall internasjonalt»

Spect8 er så langt selvfinansiert og støttet med midler fra Innovasjon Norge og StartupLab, men selskapet er for tiden på jakt etter mellom 8 og 12 millioner kroner.

– Som b2b-marked vil jeg si det er enormt, i hvert fall fra et internasjonalt perspektiv. Vi har også ulike målgrupper for løsningen vår, da den kan brukes av både rettighetshavere, artister, utøvere og sponsorer. Jeg tror at det globale sponsormarkedet alene nå har nådd 60-70 milliarder dollar per år og stadig vokser.

– Også angående klubber, utøvere, artister, foreninger mm. vi ser et betydelig markedspotensial, sier Myklebust.

Playfinity vinner og hever millioner for å satse på baseball, men om dette blir sluttproduktet, tviler grunnleggeren

– Hvilke bevis har du på at du er på rett vei så langt?

– Vi er veldig fornøyde med hvor mange kunder, og sist men ikke minst profiler, vi har skaffet oss i kundelisten på relativt kort tid, noe som har gjort at vi har oppnådd en god omsetning helt fra starten av reisen. Videre gir økende interesse både nasjonalt og internasjonalt, kombinert med positive tilbakemeldinger fra brukerne, en følelse av at vi er på rett vei, sier han.

– Selv det faktum å bli valgt ut som en del av Startuplab-akseleratoren var en god bekreftelse for oss på at prosjektet vårt kom godt i gang, sier gründeren.

– Hvilke mål sikter du først og fremst mot?

– Til nå har vi fokusert på å lage den første versjonen av løsningen og sikre at eksisterende kunder bruker plattformen og er fornøyde. På kort sikt har vi som mål å doble omsetningen i 2023, samtidig som vi ønsker å etablere oss på ett eller flere internasjonale markeder. Planen er skissert og vi har allerede startet arbeidet med å nå målene, men foreløpig holder vi kortene skjult.

– Hvordan tilbringer du julen?

– Som gründer i et barns liv, hvor jobb og familietid blir litt for ofte blandet sammen, må fokuset være helt på familieintimitet, barnas moro, musikk og god mat, sier Myklebust.

– Hvis det snør, kan jeg ha på meg en trimdress og til og med gå et par skiturer.

Motta gratis nyhetsbrev

Registrer deg for Shifter-nyhetsbrevet for de siste nyhetene, trendene og analyser.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *