Etter ønske fra industrien i tidligere Østfold-distrikt er det nå mulig å bruke østre del (Østfoldbanen Østre linje) igjen til transport av tømmer og varer, dersom vestre del (Østfoldbanen) legges ned.
For å muliggjøre dette ble det gjort en rekke forbedringer i den østlige delen, inkludert styrking av broer og utskifting av eldre spor.
Godstrafikken går normalt gjennom regionen langs den vestlige veien (Østfoldbanen) via Fredrikstad, og vil fortsette med det. Sporene som går gjennom Østfold brukes kun i spesielle omkjøringssituasjoner.
Det betyr mye
Det betyr at når vestre trase er stengt over lengre tid, for eksempel ved sommervedlikeholdsarbeid, kan Østrebanen benyttes, forutsatt at lokomotivene er utstyrt med ETCS. Merk imidlertid at Østrebanen på Østfoldbanen har en noe eldre ERTMS-versjon enn den som i dag benyttes på nordre del av Nordlandsbanen, på Gjøvikbanen nord for Roa og på Ofotbanen.
– Dette betyr mye for oss. Vi mottar et godstog om dagen med en last med trelast. Det sparer rundt 20 lastebiler på veien, det er en gyldig og økologisk løsning og det sparer oss penger. Det er viktig å ha denne muligheten også når den vestlige delen er stengt, sier Tone Horvei Bredal, kommunikasjonsdirektør ved Borregaard bioraffineri i Sarpsborg.
En vinn-vinn-situasjon
Industribedriften fra Sarpsborg er fornøyd med løsningen, og papirbedriften Norske Skog fra Halden er ikke mindre fornøyd: – Det er en vinn-vinn-situasjon, sier Carsten Dybevig, direktør for kommunikasjon og generelle saker i Norske Skog.
Og han fortsetter: – Mellom 60 og 70 prosent av veden frakter vi med jernbane. Hvert år reddes 15.000 lastebiler på veien. Nå trenger vi ikke lenger sende godstog fra Kongsvinger gjennom Sverige når den vestlige delen er stengt. Det sparer oss penger når vi kan bruke den østlige ruten.
Kilde: Bane NOR
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»