I forrige uke signerte svenske transportselskaper sammen med Svinesundskomiteen, Norsk-Svensk Handelskammare i Gøteborg og Oslo, Norges lastebileier-forbund, et brev til Norges statsminister Erna Solberg om at den kommersielle trafikksituasjonen over Svinesund er uholdbar.
Og Norge tok grep ved å åpne den gamle Svinesundbrua for alle med koronasertifikat.
– Det er gjort utbedringer i kontrollområdet, slik at kontrollen av passasjerer på gamle Svinesundbrua kan gjennomføres mer effektivt. Samlet sett håper vi dette vil føre til mer effektiv grensepassering, sier justisminister Monica Mæland i en kommentar.
«Det var veldig bra»
Men så ble situasjonen verre for de som pendler til jobb over grensen i Norge, og som i en periode hadde enerett til å bruke akkurat den brua for pendlere.
– Den gamle Svinesundbrua var nyttig for oss grensependlere, men nå har de sperret denne muligheten for oss igjen, sier Ola Zetterlund.
Selv bor han i Strömstad, men driver et selskap i Norge og tror nå det oppstår køer også ved den gamle brua.
– Om morgenen var det ingen køer, men på vei hjem befant man seg sammen med norske handleturister.
Jeg synes grensene bør være åpne
Hans rolle i selskapet innebærer flere møter med kunder og de nye reglene gjør det slik.
– Nå vet du ikke hvordan det ser ut ved grensen. Noen ganger må man bestille møte kl 13 og dra tidlig om morgenen. Det blir både seler og midjebelte.
Ola Zetterlund synes det er vanskelig å drive selskapet sitt i Norge, som SVT allerede har snakket om. Grensen er vekselvis åpnet og stengt med ulike regler for hva som gjelder. På et visst tidspunkt må man åpne seg helt opp, mener han.
– Danmark åpner veldig snart, da bør resten av verden følge etter, sier han.
Nedenfor får du høre transportsektorens kritikk av Norge
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»