Den norske «straksklassikeren» kjemper om Oscar

Da Renate Reinsve vant prisen for beste skuespillerinne på filmfestivalen i Cannes i sommer, var hun helt ukjent. Til helgen har filmen hun skinner i, «Verdens verste mann», svensk premiere. Den norske filmen settes snart mot svenske «Tigers», når det skal avgjøres hvem som skal nomineres til Oscar for beste utenlandske film.

«Den verste mannen i verden» er det? tredje del av regissør Joachim Triers Oslo-trilogi. Det startet med «Reprise» (2006) og fortsatte med «Oslo, 31. august» (2011).

«Oslo ble ikke filmet mye. Det er en by i utvikling. Siden jeg laget «Reprise» for 15 år siden og frem til i dag, har Oslo vokst fra rundt en halv million innbyggere til rundt 700.000. Det har vært en større utvidelse av middelklassens velferd siden 1980-tallet, sier direktør Joachim Trier, som er født i København, men vokste opp i byen han skildrer.

Jeg føler meg norsk, absolutt, understreker han.

Han skriver manus til filmene sine sammen med ekteparets hest Eskil Vogt, men utviklingen av Oslo som by er ikke hovedmålet med filmene deres, det er en bieffekt. Den røde tråden er en annen.

«Det er den eksistensielle historien om å prøve å leve opp til sine forventninger og drømmer, det er et tilbakevendende tema i trilogien. I» The Worst Man Alive » er hovedpersonen Julie en privilegert person, hun har mange muligheter. Først studerer hun medisin , så vil hun bli psykolog, så fotograf, men plutselig går alt ut av kontroll og hun spør seg selv: hva vil jeg egentlig?».

Britiske The Guardian ga filmen den høyeste vurderingen, fem stjerner, kalte den en «instant classic» og konkluderte anmeldelsen: «A star is born», med henvisning til Renate Reinsve, som spiller Julie.

«Jeg skrev filmen helt for Renate. Hun hadde en liten en-linje rolle i «Oslo 31, august», det var hennes første film. Jeg trodde da hun skulle bli en stor stjerne, men så i ti år gjorde det det. ikke skje. ingenting. Han spilte i teatret, små roller, men han hadde aldri hovedroller. Jeg syntes det var flott at det var en så god skuespiller som er helt ukjent.»

«Dette er hennes første hovedrolle og hun vil vinne prisen for beste skuespillerinne i Cannes! Veldig fortjent,» sier Joachim Trier.

Tittelen «Verdens verste mann» indikerer neppe at det er en kjærlighetsfilm, eller en romantisk komedie som den heter.

«Utfordringen med filmen er at det er en komedie, men den har også et dypt alvor. For meg er det ikke en selvmotsigelse. Det er en slags «coming-of-age-historie.» Du pleide å tro at når du var 20 visste hvem du var, det er ikke. mer».

Men det er ikke nok å bare kalle det en kjærlighetsfilm. En romantisk komedie kan gi inntrykk av å være en munter film.

«Ja, det er greit for meg. Men ta «Notting Hill» for eksempel. Noen sier det er lettbeint, men det handler om hvor problematisk det er å idealisere den andre forelsket, hvor vanskelig det er å komme nær en ekte person. Eller ta» Annie. Hall «som er en veldig fin film som inneholder både komedie og alvor.»

I et litt bredere perspektiv er Joachim Triers film også en treffsikker skildring av samtiden.

«Filmen tar for seg kanselleringskulturen, metooen, miljøengasjementet og paradokset at folk føler seg utilstrekkelige og skamfulle. Jeg tar ikke tak i disse sakene for å ta politisk stilling, jeg gjør det fordi kunst handler om «observasjon». av menneskelige forhold».

Årets Oscar-vinner for de beste utenlandsk film var danske «En runda till». Med Sveriges og Norges sterke, prisvinnende bidrag til neste års Oscar, ser det ut som skandinavisk kino rir på en suksessbølge.

— Det virker slik, sier Joachim Trier.

«Men for å være helt ærlig er vi i en veldig sårbar situasjon. Våre filminstitutter må fortsette å kjempe for spillefilm. De har gitt penger til gratis kunstfilmer, men nå er det en stor bekymring for at filmene ikke blir store nok . og ganske populær. Det er stor oppmerksomhet rundt TV-serier i bransjen. Derfor er det viktig at politikere satser på lokal filmproduksjon. Vi er små språklige områder og vi kan ikke leve av kommersielle inntekter alene.

«Verdens verste mann» har vunnet priser på en rekke filmfestivaler, inkludert Cannes. Under filmfestivalen i Stockholm, som avsluttes denne helgen, mottok Joachim Trier Stockholm Visionary Award. Det var hans tredje bronsehest, et rekordantall han deler med den amerikanske regissøren Quentin Tarantino.


Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *