Den norske megakranen klar for løfteoperasjoner ved Randklevbroen i Gudbrandsdalen

Nå ligger alt til rette for å løfte de gigantiske bruelementene fra Gudbrandsdalslågen. Arbeidet med installasjonen av megakranen ble nylig fullført.

Leverandøren av denne massive kranen, BMS Heavy Cranes AS, fullførte installasjonen vellykket, med over 80 lastebiler som fraktet krandelene til stedet.

I løpet av uke 44 skal Randklevbro-elementene løftes fra Gudbrandsdalslågen og legges på bakken.

Massiv løfteoperasjon

– Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to massive broelementene som hver veier 270 tonn. Dette er neste steg for å sikre at folk kan reise med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen på en miljøvennlig måte. For å gjøre dette leide vi en massiv kran fra Danmark, da det ikke er nok store kraner i Norge til en slik operasjon, sier Eivind Bjurstrøm, jernbanedirektør i Bane NOR.
Den store kranen ankom nylig Ormsundskajen i Oslo havn med lasteskipet Wilson Flew IV. Leverandøren var basert i Danmark og kranen ble fraktet til Oslo med skip.

Arbeidet med å losse båten startet 19. oktober og de første krandelene nådde Ringebu dagen etter. Over 80 lastebiler fraktet krandeler fra Oslo til Ringebu og den siste lastebilen ankom søndag.

Kranen som brukes er en imponerende Liebherr LR 11350 med en løftekapasitet på 1350 tonn. Megakranen består av flere deler og fraktes med lastebil til Ringebu. Der skal den settes sammen og plasseres i Gudbrandsdalslågen for å løfte bruelementene opp på fastlandet.

Denne kraftige kranen har en totalvekt på cirka 1450 tonn og styres av en sjåfør som sitter inne i kranen. En veileder er på stedet for å gi instruksjoner.

Plassert med omhu

Kranarmen, som brukes til å løfte broelementene, strekker seg 84 meter. Med en kapasitet på 329 tonn i en avstand på 58 meter fra sentralkranen til heisen, vil den sikre at den sentrale delen av Randklevbroen er nøyaktig posisjonert.

Kranen er leid fra BMS Heavy Cranes AS og Crane Norway skal stå for montering og løfting av broelementene fra elva.

– Etter å ha løftet broelementene til bakken vil vi nøye undersøke de to takstolene for eventuelle skader. Vi har laget et spesielt område nær elva hvor arbeidet skal utføres slik at vi kan reparere det effektivt og sikkert, sier Bjurstrøm.
Randklevbroen, sør for Ringebu, fikk store skader på grunn av ekstreme værforhold. Flomvann i Gudbrandsdalslågen førte til at brufundamentene kollapset og to bruelementer falt i elva.

Gjelder rask trafikkåpning

– Vi jobber intenst med å gjenopprette bruforbindelsen over elva slik at vi raskt kan gjenoppta trafikken på Dovrebanen. Ved å eventuelt gjenbruke bruelementene, bygge nytt fundament og sette bruelementene på plass igjen, vil det ta kortere tid å åpne Dovrebanen for gjennomgangstrafikk enn å bygge en helt ny bru, sier Bjurstrøm.

Kilde: Bane NOR

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *