DB bekrefter ordre på 56 nye Talgo 230-tog

Deutsche Bahn annonserte nylig en ambisiøs plan for å utvide sin ICE høyhastighetsflåte, som vil resultere i den største togforsyningskontrakten for Talgo i sin mer enn 80-årige historie: 56 nye enheter verdt rundt 1,4 milliarder euro.

Denne nye ordren er en del av rammeavtalen som ble signert i 2019 sammen med en første fast ordre på 23 tog. De to ordrene vil øke Talgos ICE-flåte for Tyskland til 79 enheter.

Togene, som tilhører den teknologiske plattformen Talgo 230, brukes av Deutsche Bahn i hele Tyskland under merket ICE L. De er langdistanse- og høyhastighetstog, alle utstyrt med en lavgulvsplattform på spornivå (Intercity-Express Low Floor) og er derfor helt barrierefrie, en funksjon som bare det spanske selskapet tilbyr i den globale jernbanesektoren.

Igangsatt gradvis

De 56 nye ICE L-ene er identiske med de 23 togene som for tiden er i produksjon, som gradvis kommer i drift fra høsten 2024. Dette er siste generasjons tog med mer plass og god komfort, bestående av et lokomotiv som kjører de 17 personvognene, sistnevnte av som har en cockpit for å gjøre driften mer fleksibel – et oppsett ukjent i Spania, men ganske vanlig i Tyskland.

For internasjonale ruter

Lokomotivet, utviklet utelukkende av Talgo, er multisystem-kompatible og derfor fullt interoperabelt, slik at ICE L-tog kan kjøre ikke bare i Tyskland, men også på internasjonale ruter mellom Berlin og Amsterdam raskt og uten å stoppe ved grensen. Gruppen vil også være kompatibel med lokomotiver fra andre produsenter, for eksempel for bruk på ikke-elektrifiserte linjer.

Hvert tog har totalt 562 seter, 85 i første klasse og 477 i andre klasse, inkludert en bistro/kafévogn og en annen vogn eksklusivt for personer med redusert mobilitet (personas de movilidad reducidad, PRM), og har et nytt interiørdesign preget ved kombinasjonen av funksjonalitet og holdbarhet med materialenes lysstyrke og varme. De nye bilene har også for første gang en ny type vindu, som forbedrer mottaket av telefoner og mobildata om bord på toget.

Påvist pålitelighet

Michael Peterson, styremedlem for langdistansepassasjertransport ved Deutsche Bahn, sa:

– DB vil bli vesentlig fornyet de neste årene. Dette gjelder både jernbanenettet og våre tog.

– I år får vi i snitt tre nye ICE-tog i måneden. Vi akselererer nå foryngelsen av togparken vår. Vi er også avhengige av andre ICE L-tog fra Talgo. Høydepunktet på disse togene er nivået på på- og avstigning, noe som betyr en betydelig økning i komforten for alle passasjerer.

tysk marked

Carlos Palacio Oriol, administrerende direktør i Talgo,:

– Deutsche Bahns nye ordre er den største i selskapets historie og demonstrerer den europeiske operatørens tillit til innovasjonene våre tog vil bringe til det tyske markedet og til rimelige priser som forbedrer komfort, energieffektivitet og pålitelighet.

– Denne nye kontrakten, la Palacio til, – er gode nyheter for alle Talgo-profesjonelle som jobber hardt hver dag for å produsere den siste generasjonen av ICE L-tog, og det er også gode nyheter for den spanske jernbaneindustrien og deres teknologier, fordi vi har klarte å konsolidere en nasjonal referanse i det mest dynamiske og krevende jernbanemarkedet for langdistanse i Europa.

Kilde: Deutsche Bahn

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *