At Danmark oppnår så gode resultater har nok flere forklaringer, men landet har i hvert fall de siste årene vist stor vilje til å satse på digitalisering av helsesektoren.
Et konkret eksempel er prosjektet «Mitt E-sykehus», en digital løsning som gjør at du bedre kan følge pasienter hjemmefra. Danmark har lært av pandemien at landet må trappe opp digitaliseringen for å frigjøre menneskelige ressurser. Løsningen, som Netcompany utviklet sammen med Dr. Thea Kølsen Fischer og hennes forskerteam ved Nordsjællands sykehus, sikrer at pasienten kommuniserer kontinuerlig med sykehuset og får utstyr for å måle respirasjon, metning, blodtrykk blod, puls og temperatur. Resultatene sendes flere ganger daglig via en app utviklet spesielt for prosjektet. Allerede nå, relativt i starten av prosjektet, ser vi at sykehusinnleggelse har en positiv effekt på pasientens psykiske helse.
En ny strategi for e-helse er under arbeid i disse dager. Ut fra det som er kommunisert så langt ser vi ikke behovet for at pasientene skal kunne samhandle mer med helsevesenet hjemmefra. For beboere, pasienter og pårørende betyr aktiv deltakelse i egen helse ikke bare å ha et dybdesyn på egne data og helseopplysninger, men også å ha mulighet til digitalt å dele data med helsepersonell.
Ikke bare skal helsepersonell kunne dele data med pasienten, det skal også være mulig å gjøre det omvendt og samtidig sikre både datasikkerhet og personopplysninger på en forsvarlig måte. I noen sammenhenger kan dette være avgjørende for at pasienten skal kunne ta vare på seg selv hjemme; det vil si vissheten om at helsepersonell vil kontakte deg dersom data som deles av pasienten tilsier at pasienten trenger medisinsk hjelp.
En annen underkommunisert problemstilling er at helsedata må være tilgjengelig på ulike nivåer i helsetjenesten. Dette forenkler det daglige arbeidet og gir mindre plass til feilinformasjon. Vi må unngå å lage ytterligere siloer og øyer i helsetjenesten. Tilbudet skal fortrinnsvis være bredt, men informasjonen skal være lett å dele mellom de ulike fasene og enhetene i behandlingsforløpet for å ivareta pasientsikkerheten til enhver tid.
Geir Arne Olsen
Norsk direktør i Netcompany
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»