Cormate T28: «Vi er havets Aston Martin»

I vår nye artikkelserie om skandinaviske båtprodusenter vil vi dekke og skrive om de mest interessante produsentene og hva som er nytt i løpet av våren og sommeren.

Første stopp blir på vårt naboland Vestlandet hos kultprodusenten Cormate, som nylig lanserte sin nye Cormate T28. Et merke kjent for sin elegante og stilige design, robuste konstruksjon og racingytelse.

Fra Hydrolift til Cormate

Cormate er et merke med røtter tilbake til 1985 da grunnleggeren Egil Ranvig startet Hydro Design for å utvikle eksklusive sportsbåter under Hydrolift-merket.

Cormate er Erik Ranvigs tredje pennemerke. Tidligere Hydrolift, Stormway og nå Cormate siden 2006. (Foto: Cormate)

Hydrolift ble en stor suksess og flere modeller er nå ettertraktede klassikere på bruktmarkedet.

Etter å ha solgt selskapet i 1999 og kort bygget gummibåt under navnet Stormway, startet Ranvig merkevaren Cormate sammen med sin gamle kollega Hydrolift Svindel Svendsen.

Målet var å produsere kvalitetsbåter med utmerket sjøholdbarhet og tidløse linjer, men med en revolusjonerende layout tilpasset dagens livsstil. Den første båten, Cormate T27, ble lansert i 2006.

Mye «ønsker» i disse formene. En skikkelig perle å ha på brygga. (Foto: Cormate)

«Vi er havets Aston Martin»

I et nylig intervju med det Finansavisen sammenligner Cormate med Aston Martin: «Selv om du selvfølgelig ikke går utover panseret på en Aston for å komme inn i den. En båt må være robust og enkel å bruke, men som Aston Martin har Cormate tidløse linjer og racinggener intakte, pakket inn i en minimalistisk design» sier Egil Ranvig

Hvis du liker å reise mer enn 50 knop gjennom vann og stiller høye krav til førermiljøet når det gjelder kvalitet og brukervennlighet, kan dette være drømmen din. (Foto: Cormate)

Alle som har satt sin fot på en Cormate er tilbøyelige til å være enig. De er ikke bare vakre å se på, men også en fornøyelse å kjøre, takket være deres avanserte skrogdesign, smarte funksjoner og høy kvalitet.

T28 cormates

Cormate T28 er en ny modell som erstattet T27 etter nesten 15 års produksjon. Til tross for de visuelle likhetene er T28 en helt ny båt med betydelige forbedringer.

Selvfølgelig en praktisk barneseng som på smart måte skjuler motorinstallasjonen. (Foto: Cormate)

Den er designet i Norge, men bygget i Polen og er den forventede bestselgeren i deres 23 til 35 fots modellserier.

Opp til 72 knop

Cormate-båter kan velges med innenbords eller utenbords fremdrift og med toppfart opptil 72 knop.

Som alle eksklusive produsenter er du veldig tilpasningsdyktig. Kundene kan velge mellom et bredt utvalg av farger, materialer og beslag for å gjøre båten deres helt unik.

Cormate T28 kan fås både innenbords og utenbords. Personlig ville jeg ha gått med innsiden…men smaken er som baksiden. Legg merke til hvordan teaklistene på skrogsidene blander seg med krom på plattformen. Små detaljer, men så vakkert. (Foto: Cormate)

Hver båt er unik og testet med opptil 20 forskjellige propeller

Uansett hvor personlig båten er, vil den alltid ha den kvaliteten og oppmerksomheten på detaljer du forventer av en Cormate. For eksempel testes alle båter med opptil 20 forskjellige propeller før de leveres til kunden.

Ranvig forklarer at det viktigste er å finne riktig forhold for å gi båten best mulig sjødyktighet og drivstofforbruk.

«Selv om vi har et fast utvalg av modeller, vil hver båt prestere litt forskjellig, avhengig av hvordan den er utstyrt. For eksempel kan det hende at en båt må få mer løft i baugen for å kompensere for mer vekt foran, sier Ranvig

Mye mer enn bare en båt

Cormate er et båtmerke gjennomsyret av stil, ytelse og brukervennlighet. Noe du tydelig kan oppleve bare ved å se på alle detaljene på modellene deres.

Eller som de selv sier: «A Cormate er ikke bare en båt, det er en livsstil».

Fakta Cormate T28

Lengde: 8,41m
Bredde: 2,54m
Dypgang 0,95m
Vekt: 2.100 kilo
Drivstoff: 250 liter
Motorer: Bildene ovenfor med en Mercruiser 350 hk
Fart: 47 knop

Priser:

6.2L V8 350 HK Bravo 1, DTS elektronisk gass/skifte (ca. 49 knop)
fra 2 070 000 SEK

8.2 MAG HO 430 hk Bravo X, DTS elektronisk akselerator (ca. 56 knop)
fra 2 215 000 SEK

TDI 3.0 V6 270 HK Bravo X, DTS elektronisk gass (ca. 44 knop)
fra 2 280 000 SEK

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *