Cision lanserer i dag Cision PR Handbook Nordic, en rapport om hvordan du lykkes med PR-jobben din i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Island. En erfaren PR-konsulent fra hvert land bidrar med lokal ekspertise på hvordan kommunikatører bør jobbe med lokale journalistkontakter.
Cisions nordiske PR-manual er rettet mot kommunikatører som ønsker å drive PR i et av de nordiske landene og ønsker å vite hvilke lokale forhold som gjelder for kontakt med journalister. Rapporten viser at mye er likt blant de nordiske landene, men det er fortsatt flere steder hvor de skiller seg. For å lykkes med PR i et annet land er det viktig å kjenne til det lokale medielandskapet og hvordan journalister foretrekker å bli kontaktet.
«Som et globalt selskap vet vi at det er mange likheter i måten PR utføres på i ulike markeder, som at det alltid er viktig å sende ekte nyheter, ikke annonser, til journalister,» sier Magnus Thell, administrerende direktør i Cision. Norden. «Jeg tør påstå at alle redaksjoner rundt om i verden gjør nyhetsanmeldelser. Men det er forskjeller mellom markeder, og selv om forskjellene noen ganger er små, kan de være avgjørende for lokale journalister å forstå.»
Landene som inngår i PR-manualen er Sverige, Norge, Finland, Danmark og Island. Ekspertene som deltar er:
Sverige: Marianne Ahlgren, Et annet synspunkt
Norge: Petter Gjelsnes, Nova Vista AS
Danmark: Rasmus Kristensen, SENSUM
Finland: Ville Blafield, Miltton
Island: Fridjon Fridjonsson, KOM Consulting
Rapporten er tilgjengelig i sin helhet på både svensk og engelsk og vil om kort tid også bli delt opp på land.
Last ned din kopi av rapporten her.
Oskar LarssonContent Marketing Manager + 46 8 507 410 41oskar.larsson@cision.com
Cisione srl er en ledende global leverandør av programvare og tjenester innen fortjent kommunikasjon for PR, markedskommunikasjon og IR-operatører. Cisions® programvare lar brukere identifisere og samhandle med opinionsledere, lage og distribuere meningsfulle historier og måle deres innvirkning på virksomheten. Cision har over 4800 ansatte med kontorer i 24 land over hele Amerika, EMEA og APAC.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»