Chalmers-forskere så på en stadig mer vanlig metode for resirkulering av elbilbatterier. Opprinnelsen er at bedrifter som har begynt å tilpasse systemer for metoden, gjør det på vidt forskjellige måter. I sin studie viser forskerne at den mest optimale metoden både er den billigste og den beste fra et miljøsynspunkt.
– Vår forskning kan utgjøre en stor forskjell for utviklere på dette området. I noen tilfeller kan det være så store endringer som å gå fra 60 – 80 ° C ved romtemperatur og fra noen timer til bare 30 minutter, sier Burcak Ebin, forsker ved Chalmers, i en pressemelding.
Burcak Ebin er en av Chalmers-forskerne som har vært med på å undersøke den stadig mer vanlige metoden for resirkulering av elbilbatterier. Det er en væskebasert kjemisk prosess som gradvis separerer og resirkulerer metaller. Kombinerer varmeforbehandling og hydrometallurgi.
Flere selskaper utvikler for tiden systemer som egner seg for denne typen batterigjenvinning, men tiden og energien i form av temperaturer de bruker i sine prosesser er svært forskjellig. Chalmers-forskere har gjennomført en komparativ studie som viser hvordan metoden bør utføres for å gi optimale resultater.
Et viktig funn i studien er at metoden kan foregå i romtemperatur med gode resultater. Prosessen kan også gjøres mye raskere enn tidligere antatt.
Forskerne har også undersøkt hvordan de ulike stadiene av resirkulering – varmeforbehandling og hydrometallurgi – påvirker hverandre. De sammenlignet også to metoder for termisk forbehandling: forbrenning og pyrolyse, hvor sistnevnte ikke bruker oksygen, som anses som mer miljøvennlig.
Forskere sier at pyrolyse gir et bedre resultat.
– Metoden vi presenterer kan brukes til å optimere resirkuleringen av alle typer litium-ion-batterier, sier Martina Petranikova, som leder forskerteamet, i pressemeldingen.
Martina Petranikova er førsteamanuensis ved Institutt for kjemi og kjemiteknikk på Chalmers. Tidligere har han blant annet hjulpet Northvolt batteriselskap med å utvikle og implementere resirkuleringsprosessen.
Skal gjenvinningen av elbilbatterier holde tritt med ny produksjon, må kostnadene reduseres radikalt.
– Vi må redusere antall trinn som kreves for resirkulering for å redusere kostnadene, sier Martina Petranikova.
Chalmers-forskere presenterer metoden sin i en vitenskapelig artikkel publisert i tidsskriftet Waste Management. Her kan du nå artikkelen «Gjenvinning av kritiske metaller fra elektriske kjøretøybatterier ved varmebehandling og utvasking med svovelsyre ved romtemperatur»
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»