Britisk apotekgigant deler kundekjøp med Tiktok – News (Ekot)

Når Echo undersøker hundrevis av europeiske nettapotek utenfor Sverige, er det ett som skiller seg ut.

I vår test bruker den britiske apotekkjeden Lloyds Pharmacy sporingsverktøy, såkalte piksler, fra både Facebook og Tiktok.

Piksler kartlegger vårt besøk i detalj. De samler inn våre eksakte søkeord – som impotens og tarmproblemer – og produktene vi legger i handlekurven, som Viagra, vaginal gjærkrem og en klamydiatest.

Under vårt korte besøk sendte Lloyds Pharmacy informasjon til sosiale mediegiganter 60 ganger.

Når vi skal betale, mottar Facebook og Tiktok e-postadressen vår. I tillegg sender Lloyds vårt fulle navn til Facebook og telefonnummeret vårt til Tiktok.

Overføringer skjer uten at vi har gitt vårt samtykke og ikke kan deaktiveres i den såkalte cookie-boksen.

Lloyds Pharmacy vil ikke spørre for et intervju på bånd, men skriver i en e-post at de nå undersøker Ekots data og går jevnlig gjennom retningslinjene deres.

Etter Ekots spørsmål endrer Lloyds nettsiden sin slik at overføringer til Facebook og Tiktok kun skjer dersom den besøkende først har akseptert informasjonskapslene i den såkalte cookie-boksen.

Samtidig kan vi se at alle som deaktiverer alle informasjonskapsler unntatt de nødvendige, kommer over en ikke-fungerende nettbutikk hvor shopping ikke er mulig.

Lik Facebook og Tiktok brukte Lloyds Pharmacy-kundedata, svarte ingen av selskapene.

Begge skriver i e-post at det ikke er lov å sende dem helseopplysninger.

Facebook sa også det som har et filter bygget for å oppdage og slette sensitiv helseinformasjon. Men selskapet har ikke delt noen dokumentasjon som beviser filterets effektivitet.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *