Bevegelse og lek skal inngå i lover og læreplaner –

Det mener en nordisk forskergruppe i en ny studie. WHOs anbefalinger om bevegelse og fysisk aktivitet, som Sverige har tatt i bruk, men ikke kommer til, må skrives i både lover og læreplaner. Nordiske velferdsordninger er like på tvers av land, men svært ulike forutsetninger for motorikk og fysisk aktivitet er gitt i dokumentene som regulerer barnehagen.

Idretts- og helseforsker Ann-Christin Sollerhed har sammen med nordiske kolleger gjennomført en studie om betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet i barnepasset. Forskerteamet studerte bevegelse og fysisk aktivitet, den såkalte «bevegelse og fysisk aktivitet» (MoPA), og hvordan det er skrevet inn i de nordiske lands lover og læreplaner.

Fysisk aktivitet for førskolebarn er ikke nevnt i den svenske lovteksten

– Likhetene vi ser er at barnepass anses som viktig i alle nordiske land og at velferdssystemene i hovedsak er like. Ikke alle land har like lang foreldrepermisjon, men barn starter i barnehage eller barnehage i litt ulik alder. Vi ser at bevegelse, finmotorikk og fysisk aktivitet er lavt prioritert på tvers av land (i ulik grad) og omtales med måte i lovtekster og læreplaner, sier Ann-Christin Sollerhed, lektor i idrett og helse ved Universitetet i Kristianstad, som ledet den nordiske studien sammen med Jan-Eric Ekberg ved Malmö universitet.

Det er bemerkelsesverdige forskjeller mellom land i hvordan og hvor det er nevnt. Bevegelsen for førskolebarn er nevnt i lovteksten i Danmark, Finland og Island, mens den ikke er nevnt i det hele tatt i Sverige og Norge.

WHOs anbefalinger mangler i de nordiske læreplanene

Når det gjelder læreplaner, er det noe i bevegelsen i alle de nordiske landene. Det forventes tydeligere i Danmark og Finland, til dels også i Norge. I læreplanene til Island og Sverige er det mer vagt. Dette gjelder spesielt i den svenske læreplanen, hvor den er veldig vag og knapp. Ingen av de nordiske landene har WHO-anbefalinger om daglig fysisk aktivitet skrevet i læreplanen, selv om alle land har tatt i bruk anbefalingene.

Eventyrlek utvikler finmotorikk hos førskolebarn

I læreplanene beskrives bevegelse som både et middel for å nå andre mål i utviklingen, som at bevegelse er bra for kognitiv eller sosial utvikling. Eller bevegelsen beskrives som et mål i seg selv, som betyr at bevegelsen er bra for bevegelse og finmotorikk. I analysen av studien undersøkte forskerteamet nøye hvordan formuleringene ble laget og om bevegelsen ble beskrevet som et middel eller et mål.

– I den svenske læreplanen er bevegelse generelt bare nevnt som et middel til noe annet, mens bevegelse i de danske, finske og til dels norske læreplanene har egenverdi som mål. I de danske og norske læreplanene står det også at barn skal få drive med «risikospill» for å utvikle sine motoriske ferdigheter. Sverige har noe å lære her, sier Ann-Christin Sollerhed.

Tre timer fysisk aktivitet hver dag

I lovteksten skal det presiseres at alle barn skal gjennomføre daglig fysisk aktivitet og motorisk trening i førskolealder. Dette er basert på WHOs anbefalinger. I læreplanen skal det være tydelig og lærerikt at det er viktig for barn i alderen 1 til 5 år å lære grunnleggende motoriske ferdigheter med riktig undervisning. Barn bør også få mulighet til å drive daglig fysisk aktivitet etter WHOs anbefalinger om minst 180 minutter fysisk aktivitet, hvorav minst 60 minutter er pulsøkende aktiviteter – hver dag!

Inaktivitet kan forårsake ubehag og smerte senere i livet

Førskolealder (1–5 år) er den gunstigste tiden for å utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter i harmoni med hjernens utviklingsstadium i disse årene. Grunnleggende motoriske ferdigheter kan sees på som byggesteiner for alle andre bevegelser resten av livet. Barn som ikke klarer å utvikle sine grunnleggende ferdigheter i disse årene risikerer å aldri ta igjen, noe som påvirker fysisk aktivitetsnivå i et livsperspektiv.

– Vi har ikke kommet langt i Sverige, ja, sier Ann-Christin Sollerhed. Barn er fysisk inaktive og stillesittende i stor grad, ikke bare hjemme, men også i førskolen.

Vitenskapelig studie:

Bevegelse og fysisk aktivitet i førskoleutdanning og omsorgspolitikk i fem nordiske land.

Ta kontakt med:

Ann-Christin Sollerhed, universitetslektor i idrett og helse, ann-christin.sollerhed@hkr.se

HEPA – Fysisk aktivitet som forbedrer helsen

HEPA Europe er et forum som fremmer forskning, politikk og praksis for fysisk aktivitet som fremmer helse for bedre helse og velvære i hele WHOs europeiske region.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *