Bevegelse og lek skal inngå i lover og læreplaner –

Det mener et nordisk forskerteam i en ny studie. WHOs anbefalinger om bevegelse og fysisk aktivitet, som Sverige har vedtatt, men ikke følger, må skrives inn i både lover og læreplaner. Nordiske velferdssystemer er like mellom land, men svært ulike forutsetninger for motorikk og fysisk aktivitet er gitt i dokumentene som regulerer barnehagen.

Idretts- og helseforsker Ann-Christin Sollerhed har sammen med nordiske kolleger gjennomført en studie om betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet i barnepasset. Forskerteamet studerte bevegelse og fysisk aktivitet, den såkalte «bevegelse og fysisk aktivitet» (MoPA), og hvordan det er skrevet inn i de nordiske lands lover og læreplaner.

Fysisk aktivitet for førskolebarn er ikke nevnt i den svenske lovteksten

– Likhetene vi ser er at barnepass anses som viktig på tvers av de nordiske landene og at velferdssystemene stort sett er like. Ikke alle land har like lang foreldrepermisjon, men barn begynner i førskole eller barnehage i litt forskjellige aldre. Vi ser på bevegelse, motorikk og fysisk aktivitet som lavt prioritert på tvers av land (i ulik grad) og omtales ganske sparsomt i lovtekster og læreplaner, sier Ann-Christin Sollerhed, universitetslektor i idrett og helse fra Universitetet i Kristianstad, som ledet den nordiske studien sammen med Jan-Eric Ekberg ved Universitetet i Malmö.

Det er betydelige forskjeller mellom land i hvordan og hvor det nevnes. Flytting av førskolebarn er nevnt i lovteksten i Danmark, Finland og Island, mens den ikke er nevnt i det hele tatt i Sverige og Norge.

WHOs anbefalinger mangler i nordiske læreplaner

Når det gjelder læreplaner er det noe med bevegelse i alle nordiske land. Det er tydeligst fremskrevet i Danmark og Finland, til dels også i Norge. I læreplanene til Island og Sverige er det mer vagt. Dette gjelder spesielt i den svenske læreplanen hvor den er veldig vag og sparsom. Ingen av de nordiske landene har WHO-anbefalingene om daglig fysisk aktivitet skrevet inn i læreplanen, selv om alle land har vedtatt anbefalingene.

Eventyrlig lek utvikler finmotorikk hos førskolebarn

I læreplanene beskrives bevegelse som et middel for å nå andre mål i utviklingen, som at bevegelse er bra for kognitiv eller sosial utvikling. Eller bevegelse beskrives som et mål i seg selv, altså at bevegelse er bra for bevegelse og motorikk. I studieanalysen så forskerteamet nøye på hvordan formuleringene ble formulert og om bevegelsen ble beskrevet som et middel eller et mål.

– I den svenske læreplanen er bevegelse generelt bare nevnt som et middel til noe annet, mens bevegelse i læreplanene til Danmark, Finland og til dels Norge har egenverdi som mål. Det står også i de danske og norske læreplanene at barn skal få delta i «risikospill» for å utvikle sine motoriske ferdigheter. Sverige har noe å lære her, sier Ann-Christin Sollerhed.

Tre timer fysisk aktivitet om dagen

I lovteksten skal det presiseres at alle barn skal utføre daglig fysisk aktivitet og motorisk trening i førskolealder. Dette er basert på WHOs anbefalinger. Det skal være tydelig og lærerikt i læreplanen at det er viktig for barn i alderen 1-5 år å lære grovmotorikk i hensiktsmessig undervisning. Barn bør også gis mulighet til daglig fysisk aktivitet basert på WHOs anbefalinger om minst 180 minutter fysisk aktivitet, inkludert minst 60 minutter stimulerende aktivitet – hver dag!

Inaktivitet kan forårsake ubehag og smerte senere i livet

Førskolealder (1-5 år) er den mest gunstige perioden for å utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter i harmoni med hjernens utviklingsstadium i disse årene. Grunnleggende motoriske ferdigheter kan sees på som byggesteinene i all annen bevegelse for resten av livet. Barn som ikke klarer å utvikle sine grunnleggende ferdigheter i løpet av disse årene risikerer å aldri bli frisk, noe som påvirker deres fysiske aktivitetsnivå gjennom livet.

– Vi har ikke dratt langt til Sverige, tvert imot, sier Ann-Christin Sollerhed. Barn er fysisk inaktive og stillesittende i høy grad, ikke bare hjemme, men også i barnehagen.

Vitenskapelig studie:

Bevegelse og fysisk aktivitet i førskoleutdanning og omsorgspolitikk i fem nordiske land.

Kontakt:

Ann-Christin Sollerhed, universitetslektor i idrett og helse, ann-christin.sollerhed@hkr.se

HEPA – Fysisk aktivitet som forbedrer helsen

HEPA Europe er et forum som fremmer forskning, politikk og praksis for helsefremmende fysisk aktivitet for bedre helse og velvære i hele WHOs europeiske region.

Milo Pascall

"Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *