Ifølge data fra Folkehelseetaten er ett av fire barn i grunnskolealder overvektige eller overvektige, og prosentandelen øker etter hvert som barna blir eldre, skriver organisasjonene. Tilgangen på usunn mat har økt, og ifølge Unicef ​​​​Sverige er det meste av maten som markedsføres utendørs usunn.

»Selv om foreldre har et overordnet ansvar, har staten en plikt til å sørge for at et effektivt regelverk beskytter barn mot markedsføring av energitette, næringsfattige matvarer. Barn har ulike forutsetninger for å kritisk granske reklame og derfor har staten ansvaret for å regulere markedsføringen. I dag er ikke staten opp til dette», skriver organisasjonene.

Lovgivningen som for tiden forbyr reklame for barn under 12 år, gjelder kun for TV og radio, og gir frie tøyler til sosiale medier, sponsing av sportsbegivenheter og utendørs reklametavler. Riksdagen trenger derfor å oppdatere loven, mener debattanter. Folkehelsemyndigheten og Livsmedelsverket vil i slutten av januar foreslå mål for hvordan matforbruket kan bli mer bærekraftig og sunt. Et konkret tiltak for å oppnå dette vil være å gjennomgå annonsering, skriver organisasjonene.