Åpent brev til våre regjeringer

Foto: Fredric Alm.

En lang rekke svenske og norske bedrifter, kommuner og organisasjoner sendte i dag et brev til regjeringene i Sverige og Norge med oppfordring om dobbeltsporing på Malmbanan.

Banen fører ikke bare massive trekk av jernmalm, men også fisk, malm, matvarer og post. I tillegg kommer innsatsvarer til industri, persontrafikk og en voksende reiselivssektor. Det finnes ingen alternative transportveier for tungt gods og dersom mer trafikk ble flyttet fra jernbane vil det føre til økte utslipp, slitasje og overbelastning på veinettet.

Underskrivere av brevet er blant annet LKAB, H2GS, Norrbottens Handelskammer, kommunene Luleå, Kiruna og Narvik, Svenska Turistforeningen, Volvo og mange andre.

«Vi tar dette initiativet fordi vi er dypt bekymret for dårlig banedrift og mangel på kapasitet. De dårlige baneforholdene allerede i dag har alvorlige negative konsekvenser for vår drift, for vår konkurranseevne og for våre lands trivsel og BNP. I på lang sikt er også evnen til å vokse og utvikle seg truet, men også våre lands forsvarsberedskap og kapasitet er i fare. Vi oppfordrer derfor våre respektive regjeringer til å handle sammen og sørge for utvidelse til dobbeltspor.»

Link til hele brevet

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *