Anmeldelse: Raja Bahari ser tilbake på «Continental Railway»

Når jeg klager på å bo i Malmø, minner folk meg vanligvis om nærheten til «fastlandet». Og det er sant, på den andre siden av havet venter den virkelige verden, bare en kort togtur sørover, over vannet og så er du i Tyskland. Det er akkurat smart nok til å gi den beskjedne jernbaneforbindelsen til Trelleborg det romantiske navnet «Continental Line», som om du allerede var på den andre siden.

Fyllingen av disse sørlige jernbanesporene spiller også en reell rolle i Raja Baharis nye roman om en ung mann som prøver å løse et par avgjørende episoder fra barndommen. En guttekropp, rett over sporet med hodet mot skinnene. Hva skjedde egentlig med Continental Railway og med hvem? Kanskje han vet mer enn han vil. Så tittelen på boken blir også bildet av en tilsynelatende uavbrutt forbindelse: mellom nåtid og fortid, minne og verden, historie og sannhet.

Kampen om hukommelsen det er også eksplisitt i sentrum av et bildedokument der den unge Nicolas reiste fra Malmø til Beirut for, med hjelp av Pierre – en gåtefull venn av familien, vi kan kalle ham det – for å fjerne eventyrtåken. Da Nicolas var baby, tok de to den motsatte reisen sammen fra borgerkrigen i Libanon. Mor Nadia var også til stede, men hennes bilde av rettssaken er et helt annet.

Splittelsen som i Raja Baharis debutroman «Raise the Sun, Melt the Ice» fra 2017 ble uttrykt i to parallelle virkeligheter dukker her opp i forhold til tidens gang og de forgjeves forsøkene vi stakkars gjør på å gripe fortiden. Det avgjørende spørsmålet er om man kan stole på minnet sitt og om man skal være dum nok til å stole på andre. Hvor mye veier et bilde fra en sykehusseng som bevis på at du virkelig er den du tror du er? Kanskje spiller det ingen rolle for fremtiden, kanskje teller vi ikke.

Prosaen er utvannet og gir følelsen av at forfatteren prøver å utsette en avtale der minne og liv endelig skal smelte sammen.

Bahari stiller hele tiden interessante spørsmål, problemet er at den inndelingen også preger den litterære fremstillingen. «The Continental Track» er en kortroman, som imidlertid spenner over land, tidsnivåer og mennesker på en måte som den egentlig ikke har noen dekning for. Ikke bare beveger vi oss mellom Nobelvägen i Malmø og strippeklubber i Beirut, men vi fordyper oss også i hjertet av Mexico og den vestlige delen av Norge.

Prosaen er utvannet og gir følelsen av at forfatteren prøver å utsette en avtale der minne og liv endelig skal smelte sammen. Likevel er den sentrale konfrontasjonen mellom de to mennene i den libanesiske hovedstaden ganske svakt formet, med en dramatisk struktur som ikke helt bærer: «Pierre kalte det. Hva rørte seg der inne, hvor mye visste han? Selv om han var klar, kunne han kjenne at håret reiste seg”.

I andre passasjer det legges rikelige visdomsord i munnen på de forskjellige birollene, som en slags merkelige aforismer: «Vi kan holde dem på avstand, ta oss av andre ting, men før eller siden kommer de tilbake og kaller oss til seg. . Vi kan ikke unnslippe det, sier en eldre dame om å rømme fra minnene hennes.

Samlet sett er denne romanen derfor delvis forrådt av selve formen, men det hindrer ikke at den også inneholder deler du vil ta med deg. Det gjelder barndommens brutale eventyr på vollen, og enda mer de smertefulle passasjene som beskriver eksilets ensomhet. Minne kan være veldig interessant litterært, men dette er en roman som lever når den får hvile i øyeblikkets rom.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar