Analyse: Mer penger til klimateknologi når fossilindustrien blir ulønnsom

Fingeren kan også rettes mot investorer for å ta mer risiko med pengene. Våg å ha lengre tidshorisont på kapital før det kreves avkastning. Dette gjelder spesielt for mer forskningsorienterte klimateknologier, hvor tiden til mulig lønnsomhet er lengre. Noen venturekapitalfirmaer spesialiserer seg på dette, men de er mer et unntak enn noe annet.

Planetens megamilliardærer som Bill Gates og Jeff Bezos har lansert klimafond designet nettopp for dette: å investere i teknologier som kan revolusjonere klimaet i industrien eller i det minste redusere utslippene i dem betydelig. Men milliardene deres er ikke nok.

Ingen forbyr kumelk

Fingeren peker på deg som forbruker. I noen bransjer ser det ut til at den usynlige hånden til markedet allerede er på plass og får ting til å skje. «Kjøtt» uten kjøtt eller «melk» uten melk er eksempler der etterspørselen har drevet produktutviklingen. Ingen har forbudt ribbeburgere eller kumelk. Men i sektorer hvor det trengs enda mer kapital og til og med ny infrastruktur for å tørre å investere bærekraftig, snakker både bedriftsledere og venturekapitalister om viktigheten av politisk styring for å ta av omstillingen.

Så fingeren peker også på våre demokratisk valgte. Politisk kontroll kan foregå på tvers, fra å gi økonomiske insentiver til endring gjennom subsidier og skatter til fullstendig forbud mot klimaskadelig virksomhet.

Flydrivstoff ett trinn 22

Luftfart er et godt eksempel. Allerede i dag er det mulig å eliminere det meste av utslippene ved hjelp av alternativer som biodrivstoff, men det er mye dyrere. For det produseres ikke nok. For investeringene i produksjonen har ikke startet nok. Hvorfor ikke nok flyselskaper kjøper det. For det er ikke nok reisende som ber om det. Ta den 22.

American United Airlines lover null utslipp innen 2050 og investerer i nye teknologier, men sier at for å komme dit vil det kreve regulering og insentiver utenfra. Ingen flyselskap alene ønsker å øke prisen på billetten i en overgangsperiode inntil bærekraftig drivstoff og nye flymodeller er konkurransedyktige. Det modige selskapet som står i spissen står i fare for å gå til grunne.

Elektriske flyavgjørelser hjelper

En type slik bistand utenfra er den norske beslutningen om kun å tillate elektriske kortdistansefly i 2040. Når jeg møter gründer Anders Forslund i en hangar utenfor Gøteborg der utvikler et elektrisk fly, trekker frem det norske vedtaket som «et utmerket eksempel på hvordan man kan jobbe med klimaarbeid». Da han solgte ideen sin til venturekapitalister på et lignende arrangement i Draknästet for et par år siden, var det norske elektriske flykravet en viktig del av hans to minutter lange investortale.

Verdiløs kapital uten talent

«Climate Tech» tiltrekker seg alt mer risikovillig kapital. Du kan se at det er her fremtidige avkastninger ligger. Jo raskere fossilbrenselvirksomheten blir ulønnsom, jo ​​mer kapital vil strømme til grønne gründere. Men de må også være flere. Kapital er ubrukelig uten talent.

Fingeren peker derfor også mot deg som har kompetanse til å finne opp, utvikle og skape virksomhet basert på grønn teknologi. Eller som Diego Saez Gil, grunnlegger av et AI-basert selskap for gjenplanting av tre, svarte da jeg spurte hva målet hans var: «å få flere intelligente ingeniører til å jobbe i Silicon Valley for å løse klimakrisen i stedet for å overbevise folk om å klikke på annonsene. «

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *