ALEX Railroad Road Protection Facility tildelt flere oppdrag

Etter å ha modifisert to planoverganger i pilotfasen av prosjektet, har SVEAB Jernbane nå fått fem nye oppdrag under det nasjonale utvekslingsprogrammet for veisikringskonstruksjoner, ALEX. Kunden er Trafikverket.

To av disse utvekslingene vil finne sted i Småland og tre i Kalmar fylke.

Alex, automatisk planovergangbakgrunn
I påvente av Alex-teknologien har det svenske Trafikverket gjort unntak fra kravet om å kilde i konkurranse. De nye veisikringene var utstyrt med komponenter utelukkende ment som reservedeler for veisikringsinnretninger som allerede er laget med eldre teknologi. Med vedtak B6 opphører begrunnelsen for dette unntaket, det vil si at bygging med eldre teknologi ikke lenger tillates.

Nytt med Alex-teknologi
Den viktigste funksjonen er åpenbart å varsle trafikanter om passerende tog. Alex-teknologien har noen nye funksjoner som ikke finnes i den gamle teknologien:

  • Bedre innbruddsbeskyttelse med sperrer under krypet («armskjørt»)
  • Retningslydsignal, tilpasset omgivelsenes behov
  • Varsellys som varsler trafikanter som nærmer seg planovergangen
  • Små kryssmerker og kryssmerker beregnet på fortau og sykkelveier
  • Egen veisikring med permanent senket bom som kun kan åpnes av autorisert person
  • Feilmelding – Loggfunksjon, for eksempel et avbrutt signal eller en bom
  • Bilateral frakobling under arbeid

Langsiktig
For å sikre langsiktig tilgang til Alex-produkter har det svenske Trafikverket forvaltningsavtaler med leverandører. Dette innebærer at leverandøren er ansvarlig for muligheten for å bestille produktet i fremtiden og for tilgjengeligheten av reservedeler til allerede leverte systemer.

Alex-teknologi betyr en endret måte å jobbe på. Innkjøp og logistikk fordeler ordrene likt mellom de to leverandørene.

Alex sin bygning
Alex kontrollutstyr bygges i skap med utstyret tilgjengelig fra utsiden. Leverandøren skal installere alt utstyr i skapet, inkludert tredjepartskomponenter, det vil si anvist utstyr som Trafikverket har kjøpt under andre kontrakter. Eksempler på funksjoner som kan inkluderes:

  • Strømforsyning
  • Klimakontroll
  • IP-nettverk
  • Styresystem for signaler og bommer
  • Sporlinjer for togdeteksjon
  • Grensesnitt med andre systemer

Alex-produktet inkluderer også eksterne objekter (bomdrift, bom, etc.). Leverandøren bestemmer hvordan disse skal kobles til kontrollutstyret, dvs. Trafikverket angir ikke grensesnitt. Dette har som konsekvens at eldre produkter, for eksempel armdrev, ikke er kompatible med et Alex-produkt. Verken de to leverandørenes produkter er kompatible med hverandre.

Det svenske Trafikverket er ansvarlig for grensesnitt med andre signalsystemer (f.eks. signalsentraler).

Kilde: Trafikverkt

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *