AKKURAT NÅ: Store problemer for telegiganten

AKKURAT NÅ: Store problemer for telegiganten

Kunder til teleoperatørgiganten Telenor slår alarm om tekniske problemer.

En konsekvens av de tekniske problemene er at Telenors kunder har måttet motta tekstmeldinger som tydeligvis var ment å sendes til helt andre personer, melder Göteborgs-Posten.

Dette er for eksempel leveringsbekreftelser fra Linas matkasse.

Men også betydelig mer sensitive tekstmeldinger, som for eksempel påloggingsdetaljer til en helsestasjons registreringssystem.

– Da samboeren min sendte meg en tekstmelding for en stund tilbake, kom det til både meg og en fremmed. Han ringte for å fortelle. Da vi prøvde på nytt med to nye tekstmeldinger, gikk ingen av dem igjennom, forteller det ene offeret til fastlege.

Bekreftelse av problemet

Pia Rosin, kommunikasjonssjef i Telenor, bekrefter at teleselskapet har slitt med problemer.

Han påpeker at selskapet tar det svært alvorlig, men at det er et lite antall tekstmeldinger som har gått galt.

– Hva oss vet akkurat nå er at en liten prosentandel av alle tekstmeldinger som sendes har problemer. De aller fleste tekstmeldinger er vellykkede, men noe er galt. Vi vet ikke om det er isolert av bare én operatør eller om det er flere, sier kommunikasjonssjefen til GP.

Hun legger til:

– Vi vet som sagt ikke om Telenor-kundene sender disse tekstmeldingene. Det ser heller ut til å være omvendt, at de får dem. Så langt er det ingen grunn til å ta spesielle sikkerhetstiltak, det vil heller skape en ekstra bekymring.

Det bør fikses på ettermiddagen

Innen klokken 15.30 skal problemet være løst.

– Vi har restartet systemene våre og så langt vi kan se er feilene borte. Vi merker også redusert press på kundeservicen vår, som vanligvis er en indikasjon på at alt ordner seg, sier Pia Rosin til Dagens Nyheter.

Andre gang på kort tid

Dagens hendelse er andre gang i løpet av en måned at Telenor og kundene opplever omfattende tekniske problemer.

I midten av desember ble det meldt om alvorlige problemer med samtaler og tekstmeldinger.

Flere kunder sa også at det ikke var mulig å surfe på internett og isolerte seg dermed fra omverdenen.

– Hva skjer med deg? Ingen wifi, ingen fungerende nettside, ingen fungerende telefonnummer?! uttrykte en forferdet kunde på Twitter den gangen.

Over fire millioner kunder

Telenor har sitt utspring i Norge, hvor det er et av de største børsnoterte selskapene i landet med årlige inntekter på over 100 milliarder kroner og 35.000 ansatte.

I Sverige har selskapet eksistert siden 2001 og dekker ifølge Telenor selv 99,9 % av landets befolkning.

– Vi har 2,7 millioner mobilkunder, om lag 700.000 fiber- og bredbåndskunder og i underkant av en halv million TV-kunder, påpeker selskapet på sine nettsider.

Foto: P. Du Preez

Tekst: Redaksjonen

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *