Leger er forpliktet til å melde fra til Transportstyrelsen dersom de mener at en pasient ikke bør ha førerkort. Det kan relateres til alder, sykdomsutvikling eller kognitiv svikt. I henhold til gjeldende regler må sjåførene ha en sentral synsstyrke på minst 0,5, det samme gjelder i hele EU. Mange overvurderer kjøreferdighetene sine. Det er forskning som viser at opptil 80 % mener de er bedre enn gjennomsnittet.
Nå er det startet et nytt forskningsprosjekt i Örebro kalt Dash, Driving Assessment in Health Care. Initiativet er et samarbeid mellom universitetet i Örebro, geriatrisk klinikk ved Örebro universitetssjukhus, det svenske trafikverket, det svenske väg- och vägforskningsinstituttet og to trafikkskoler i Örebro og Umeå. Prosjektet vil vare i syv måneder og avsluttes i mars neste år. Målet er å tilby data til leger for vurdering av helsetilstanden ved kjøring hos pasienter som har utviklet en sykdom eller har nådd høy alder.
Mens de kjører, bruker pasienter briller koblet til en datamaskin via en mobiltelefon. Fra brillene sendes signaler til datamaskinen via kameraer som sporer øyebevegelser og trafikkforhold. Brillene genererer semantisk informasjon via AI-teknologi om hva sjåføren ser på og hva sjåføren kan se, som veiskilt eller trafikklys, andre kjøretøy, sykler og fotgjengere. Det kombineres med informasjon om hva føreren gjør med kjøretøyet og hvordan kjøreatferden fungerer i forhold til gjeldende trafikkregler.
– Ved hjelp av denne teknologien kan vi måle respons, hodebevegelser, hvor godt personen legger merke til fenomenene i trafikken og i hvilken grad de følger trafikkreglene, sier Ravi Chadalavada.
Studiet fungerte i utgangspunktet som et hjelpemiddel for studenter som ønsket å få førerkort ved å måle kjøreevnen. Ettersom teknologien er foredlet og utviklet som en del av prosjektet, er målet nå å hjelpe helsevesenet med grunnlag for å gjennomføre medisinske vurderinger. Ravi Chadalavada mener teknologi kan danne grunnlaget for å vurdere helsen til for eksempel pasienter med demens eller slagpasienter under kjøring.
Hvilket utstyr trengs i helsevesenet?
– Det som trengs er et såkalt QT-PIE-system som inkluderer eye tracking-briller og programvare med analysesystem. Det skal være enkelt nok å bruke teknikken ved hjelp av en kort introduksjonstrening.
Når kan denne teknologien brukes klinisk?
– Det er vanskelig å si, men jeg vil si det kan være gjennomførbart innen 2-3 år.
Lakartidningen.se
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»