Den politiske organisasjonen Svinesundskommittien koordinerer ulike interessenter for å finne løsninger på de økende køproblemene. Administrerende direktør Cecilia Nilsson er skuffet over at det svenske tollvesenet kun deltok digitalt.
– Vi trenger retning her og at de prioriterer den viktige handelen mellom Sverige og Norge. Det er 300 milliarder land som handler med hverandre hvert år, og hindringer her koster penger, sier han.
Ifølge Henrik Sjökvist, fungerende nestleder for kontrollavdelingen til det svenske tollverket, er de kjent med problemet. Et sentralt problem er at deres kapasitet på stedet ikke har utviklet seg i samme takt som trafikkøkningen.
– Vi har en begrensning i måten tollstasjonen ligger på, så vi har et kapasitetsproblem på svensk side som ikke finnes på norsk side, sier han.
Tar lange omveier
Motorsyklistene som SVT Nyheter Väst møter utenfor tollkontorets lokaler er kjent med køene.
– Jeg ventet 45 minutter på broen, og så en time her i tollen. Det vil ta mesteparten av arbeidsdagen min, sier en dansk lastebilsjåfør.
En svensk skiløper som har kjørt over brua siden den åpnet sier problemene har blitt verre over tid og at flere kolleger helst vil velge grenseovergangen ved Örje, selv om det er en omvei.
Gjenoppbygging utredes
I 2023 skal tollvesenet bygges om for å kunne betjene flere samtidig. På sikt ønsker de å skape en mer automatisert prosess gjennom digitalisering og en større utvidelse må utredes.
– Vi gjør alt vi kan for å lette kryssingen av grensen. Samtidig er vi en tilsynsmyndighet, så det å krysse en grense mellom EU og ikke-EU vil aldri være helt friksjonsfritt, sier Henrik Sjökvist.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»