Nye bilmerker erobrer det svenske markedet i rasende fart. Nå er tiden inne for enda en, nærmere bestemt kinesiske JAC, som skal selge den nye e-JS4 elbilen som skal konkurrere om plass og raske leveranser.
Det er norske RSA, som blant annet er importør av Maxus varebiler og BYD, ansvarlig for JAC på det svenske markedet. Vi dro til Arlandastad for å bli nærmere kjent med hverandre.
JAC e-JS4 er en annen kinesisk elbil
JAC e-JS4 er en elbil basert på en fossilbilplattform. Det er imidlertid ikke et unicum, men byr på en rekke emballasjevansker, som JAC imidlertid ikke ser ut til å bekymre seg for.
I Kina selges bilen som Sehol X4 mens den i Europa, Egypt og Libanon heter JAC JS-4. I Russland selges samme bil som Moskvitch 3 og produseres i de gamle Renault-fabrikkene.
Det JAC e-JS4 kan skryte av, ifølge importøren RSA, er klasseledende plass – den har bagasjerom på 520 liter – og raske leveranser.
Det siste er spesielt viktig i en tid hvor ventelistene på nye biler er veldig lange.
Rekkevidde og ladning
JAC e-JS4, hvis navn ser ut til å være hentet fra en støvsugermodell, er den første modellen som RSA vil lansere på det svenske markedet.
Bilen har en rekkevidde på 434 kilometer ifølge WLTP takket være et 65,7 kWh batteri.
Den har 193 hestekrefter og 340 newtonmeter som går ned bakken via forhjulene. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen tar 9,4 sekunder.
JAC avslører ikke ladeeffektivitet, men den sier at 30 til 80 prosent tar 45 minutter, sammenlignet med Tesla Model Y, som koster omtrent det samme, hvor 10 til 80 prosent tar 25 minutter.
JAC-søsken iEV7S kan lades opp til 37 kilowatt, som ser ut til å være det samme tallet som e-JS4.
Pris og lansering
JAC e-JS4 koster 529 990 SEK til 10 000 SEK mer enn en Tesla Model 3.
Den kan sammenlignes for eksempel med Tesla Model Y som koster fra 539 990 SEK eller Kia Niro EV som koster 530 500 SEK.
Ifølge RSA er det ikke alle kunder som ønsker en Tesla, men hvis valget står mellom en JAC og en Tesla, vil ingen kunder velge en JAC. Tesla tilbyr også fremskyndet levering når den har hatt overproduksjon.
På stedet i Arlandastad kunne vi også høre og klemme bilene. Mens dørene så solide ut, gjorde ikke interiøret det.
Infotainmentsystemet var ingenting å henge på juletreet og bilens berøringsknapper virket knapt. Noe som i det minste imponerte var de indre rommene.
Det gjenstår å se hvordan det går med JAC og den nye e-JS4-modellen, men betingelsene for deres suksess er nesten ikke-eksisterende. Bilen kan bestilles nå.
Les også: Russeren Moskvitch erobrer Renault-fabrikkene [Dagens PS]
Les også: Salg på Tesla i Sverige – prisene er betydelig redusert [Dagens PS]
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»