Gävleborgs länsstyre arbeider for å kontrollere den sentrale regionen, som også omfatter fylkene Dalarna, Jämtland og Västernorrland. Arbeidsgruppen, som ønsker å være anonym, sier arbeidet er mangfoldig.
Målet er å stoppe ulovlig transport av avfall fra både bedrifter og enkeltpersoner.
– På kysten sjekker vi i hovedsak havner og containere, for eksempel, forklarer en inspektør fra fylkesnemnda til SVT.
Rekordbeløp ble stoppet i 2022
I år 2022 er det stoppet mer avfall enn noen gang i hele Sverige, 1043 tonn. Mengden stoppet avfall har også økt i region midt. Der stoppet fylkeskommunen: 86,5 tonn i 2022, opp fra 59,5 tonn i 2021.
I den sentrale regionen dreide det seg blant annet om motorer og felger på vei til De forente arabiske emirater og en lastebil med kjøretøydeler på vei til Benin. I resten av landet er det også hindret sykler, tepper, husholdningsapparater og solceller fra å forlate Sverige.
Det er mange eksempler på at miljøfarlig avfall eksporteres ulovlig fra Sverige.
– Det kan være motordeler, biler, plastavfall: det er ulike strømmer til ulike land, forklarer Martin Johansson, ekspert ved det svenske tollverket.
Hvorfor sendes avfall ulovlig?
– Det kommer an på hva slags avfall det er snakk om. Årsakene kan være svært forskjellige. Det er avfall som har høy verdi og hvor det er råvarer å hente ut av avfallet, men så er det avfall hvor den økonomiske gevinsten er å unngå en kostnad i Sverige og det er billigere å prøve å eksportere avfallet, sier Martin Johansson som er sakkyndig ved tollkontoret.
«Samarbeid er veldig viktig for oss» – se mer fra norsk grensekontroll ved Grundforsen i Nord-Dalarna i klippet
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»