Dette er hvor mye penger partiene bruker på kampanjene sine

Svenske partier bruker til sammen nesten 400 millioner svenske kroner på valgkamper i år, ifølge en undersøkelse utført av SVT. Socialdemokraterna bruker mest, mens Sverigedemokraterna og Vänsterpartiet noterer den største budsjettøkningen siden forrige valg. Liberale har mindre valgkamppenger.

– Ja, det betyr at vi kan kjøpe mindre annonseeksponeringer. Enten det er digitale eller storstilte kampanjeplakater, sier Ls partileder Johan Pehrson.

Det rikeste sentrumspartiet av alle

Generelt kan man si at størrelsen på partiene reflekterer valgbudsjettet. Men det finnes unntak. For eksempel skiller Senterpartiet og dets 70 millioner seg ut sammenlignet med partier på samme størrelse. At de kan investere mye mer penger betyr at de solgte avisselskapet sitt for 17 år siden for 1,8 milliarder kroner og er derfor svært velstående.

– Vi kan annonsere mer og det er viktig å være synlig nå. Dessuten kan vi gjøre ting litt mer profesjonelt enn vi har råd til, sier Michael Arthursson, partisekretær i Senterpartiet.

Usikker på om det vil påvirke valgresultatet.

– Dette gir et lite ekstra løft. Men nøyaktig hvilken rolle det spiller, vet vi ikke.

S tar en milliard fra lotterier

Selv sosialdemokratene har kraftig gjennomvåt partikasse. Primært er dette inntekter fra partiets lotteri, A-lotteriene.Lotterivirksomheten alene brakte over en milliard til partiet mellom 2018 og 2021 og er noe de ikke sjelden har blitt kritisert for. Men partisekretær Tobias Baudin (S) mener heller det er populært.

– Lotteriet har alltid vært en måte å finansiere sterkt partiarbeid på. Det er en god metode.

Forsker: Så mye koster en stemme

Ifølge Marie Grusell, professor i politisk kommunikasjon ved Gøteborgs universitet, har budsjettet en viss innflytelse på utfallet av valget, men det er langt fra avgjørende. I en bok utgitt av Timbro om partivalgkamper skriver hun og kollegene at C brukte i snitt 159 SEK per stemme under de fire siste valgene. Dette kan sammenlignes med V, som i snitt hadde 31 kroner per stemme eller M, som la inn 36 kroner.

– Men det er en ganske triviell måte å regne på. Ettersom vi i dag vet at partienes valgkamp blir mye lengre, snakker vi om en permanent kampanje. Vi snakker også om at de sprer pengene over en lengre periode. Derfor er det vanskelig å si nøyaktig hvor mye en stemme koster.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *