Elektrifiseringen til sjøs er i rekordfart. Det går knapt en måned uten nyheter om nye påhengsmotorer eller lansering av nye elektriske båter.
En av de svenske aktørene som har tatt en viktig posisjon i markedet er X Riva som vi har skrevet flere artikler tidligere. Hovedpersonen og administrerende direktør i X Shore er Jenny Keisu at vi hadde privilegiet å brainstorme noen raske spørsmål om elektrifisering.
Ingen av de store produsentene har en elektrisk båt
Ingen av de virkelig store båtbyggerne har en elektrisk båt i sortimentet lenger. Beneteau, Nimbus og Bavaria prøvde alle, men klarte ikke å sette produksjon og lønnsomhet i orden.
Hva tror du er årsaken: var de for tidlige eller har teknologien endret seg betydelig?
«Det er et vanskelig spørsmål for oss å spekulere i, men det er åpenbart en forskjell mellom å sette en elektrisk motor på en båt utviklet for drift med fossilt brensel, kontra å utvikle en høyytelses elektrisk båt fra starten.»
«Den optimale skrogdesignen og det digitaliserte kontrollsystemet er eksempler på hva X Shore har gjort for å innovere i bransjen. Så vi ønsker at hele bransjen med oss skal skape varig endring på ordentlig, beskriver Jenny
«Vår visjon er at det ikke skal være fossildrevne båter i våre hav og innsjøer,» sier Jenny
Ladeinfrastruktur
For at visjonen din skal oppfylles, må det finnes en infrastruktur med lader. Her leder Norge ligaen, der regjeringen har sagt de vil satse like mye som de gjorde i elbiler.
Hvordan ser du på engasjementet til svenske politikere og hva som skal til for å få til en lignende endring i bilindustrien?
«Mange fossildrevne motorbåter og til og med seilbåter er avhengige av elektrisitet i havner, og det er grunnen til at tilbudet av lademuligheter allerede er bra i dag.»
«Samtidig vet vi at mange båtkjøpere har rekkeviddeangst, noe vi tror både utdanning og raskere avsendere kan motvirke. Vi ser at flere private aktører som Aqua Supercharger og Norwegian Plug driver utviklingen av hurtigladere globalt. «
«Våre svenske politikere kan bidra ved å tydeliggjøre betydningen av den grønne omstillingen for marin næring, som spiller en viktig rolle for elektrifisering generelt».
«Det er klart det er lettere om det også er politisk mulig å sikre at fritidsbåter er med når ladeinfrastrukturen bygges ut for for eksempel elbiler og ferger i Sverige».
«I Gøteborg pågår en gransking av ladeinfrastruktur ledet av BRG (Business Region Gøteborg) for å etablere lading mellom vestkysten og Norge, og i Örnsköldsvik ble den første hurtigladeren for elektriske båter innviet i sommer» forklarer Jenny Keisu
Kjøper du elbil i Sverige får du svært høye subsidier. Er det likt det som skal til for å få kjøpere til å velge elbåt i stedet?
«Så kom det bare til vår oppmerksomhet. Vårt oppdrag er å bygge X Shores-båter for å være det mest attraktive alternativet for de som kjøper og leier båter.»
«Så det er viktig å informere og utdanne publikum om de uvurderlige fordelene med elektriske båter for miljøet: det vil mest sannsynlig akselerere utviklingen i kombinasjon med at det finnes virkelig gode båter der teknologi og design møter bærekraftige valg.»
Elektrisk og utenbords drift
Når det gjelder elektrisk fremdrift egner den seg best for mindre båter opp til 25/26 fot, selv om det finnes unntak som Greenline, betyr dette at det meste av markedet i hovedsak drives av påhengsmotorer. Mange elektriske påhengsmotorer har dukket opp i det siste.
Hvordan ser du på denne utviklingen: Kommer vi til å se en X Shore med elektrisk påhengsmotor i fremtiden?
«Vi tror den beste brukeropplevelsen kommer med en innenbordsmotor. Den store åpne plassen akter på Eelex 8000 gjør det enkelt å være i ett med naturen; dykke fra båten, sette på og ta av utstyret, noe som gjør den sosiale overflaten mer åpen. «
En innenbordsmotor er også mer stillegående. Men vi er en bedrift som også liker å leve etter mottoet «du skal aldri si aldri».
Statsstøtte
Markedsledende produsenter og politikere har ikke holdt følge med det som har åpnet seg for deg som en «disruptor» som har tatt en viktig posisjon med privat finansiering. Samtidig er det risikabelt.
Hvordan ser du på fremtiden, blir det et seriøst skifte i markedet uten statsstøtte på noen måte?
«Skiftet er allerede i gang og overgangen til elektriske kjøretøy vil skje raskere og raskere.
«Elektrifisering av bilmarkedet og hele transportsektoren fungerer godt som slepehjelp. Det blir strengere reguleringer og det er allerede en større bevissthet blant de som kjøper og bruker båt.»
Når det er sagt, er det viktig at fritidsbåter ikke glemmes når man gjør statlige investeringer i elektrifisering.
Karbondioksidutslippene fra fritidsbåter i Sverige tilsvarer en tredjedel av innenlandsflyvningene, og båter med fossilt brensel har også andre negative effekter, som støy og vann- og luftforurensning.»
— Her trengs det både regelverk og støtte for eksempel for utfasing av de gamle totaktsmotorene for å få fart på den store ombyggingen. ifølge Jenny Keisu.
Hvordan utvikler det nye Nyköping-anlegget seg?
«Det går etter planen. Vi vil være rundt 100 ansatte ved utgangen av året, akkurat nå er vi rundt 40 personer på stedet i Nyköping. Vi ansetter en rekke forskjellige funksjoner, inkludert ingeniører.»
Avslutningsvis har du vært veldig god på markedsføringen din og har fått mye oppmerksomhet verden over.
Gjenspeiles dine mediesuksesser i salg?
«Vi har solgt båter på tre kontinenter; Europa, Nord-Amerika og Midtøsten. Akkurat nå er salget på sitt høyeste i Europa og USA.»
«Det jeg kan si er at praktisk talt alle båtene vi bygger på Nyköping-fabrikken i år allerede er bestilt. Et godt tegn for oss, avslutter Jenny Keisu
Andre artikler om X Shore:
Hot X Shore er utstilt på messen [Dagens PS]
X Shore bygger ny fabrikk – Over 100 nye jobber [Dagens PS]
De bygger havets Tesla [Dagens PS]
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»