Publisert: 7. februar 2022, klokken 11:06
I januar falt salget av plug-in hybrider i Norge med 83 %. Rene elbiler er på vei oppover og har nå 84 % av markedet. Er dette fremtiden i Sverige?
Bilsalget i Norge er interessant å følge med på fordi det er landet som har kommet lengst med elektrifisering. I januar økte rene elbiler med 22 % og nådde tidenes høyeste markedsandel i Norge, 83,7 %. Salget av plug-in hybrider stupte totalt, kun 538 plug-in hybrider ble registrert, noe som betyr en nedgang på 81,3 % sammenlignet med januar 2021. Markedsandelen for plug-in hybrider er 6 , 8 %.
LES OGSÅ: Malusavgiften ble strammet inn i sommer i Sverige
Bakgrunnen for anbudet er at skattetilskuddet til plug-in hybrider er drastisk redusert. Elbiler er på sin side fortsatt subsidiert som før. Den norske regjeringen har et uttalt mål om at alle nye personbiler og lette lastebiler skal være nullutslippsbiler og det største hinderet for å nå målet antas å være plug-in hybrider.
I Sverige selger plug-in hybrider like mye som elbiler. Spørsmålet er hvordan det vil gå om regjeringen som forventet reduserer eller fjerner miljøbonusen for plug-in hybrider i 2023. Prisutviklingen på bensin og diesel vil trolig også slå ut. Med literpriser på rundt 20 SEK er overskuddet med elektrisk drift over 10 SEK per mil for de som lader batteriene til elbilen hjemme.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»