I «State of European Tech Report 2021» kartla venturekapitalfirmaet Atomico det europeiske teknologimarkedet. Europa er i ferd med å ta igjen USA på flere punkter. For første gang er barrieren på 100 milliarder dollar når det gjelder årlige investeringer i teknologiselskaper brutt. Storbritannia tiltrekker seg det meste av hovedstaden, ifølge rapporten, som kaller London «Europas ledende teknologisenter».
Sverige er på fjerde plass, hovedsakelig takket være den ekstra 2,75 milliarder dollar-batteriprodusenten Northvolt hentet inn i år. Men også Sverige viser bredde. I år har vi fire nye enhjørninger, bransjeordet som beskriver en oppstart verdt minst 1 milliard dollar. I dag er det 21 svenske enhjørninger. Norge har 11, Danmark ni og Finland fire.
«Det tar tid å bygge ferdigheter»
Et eksempel er det finske matleveringsselskapet Wolt, som nylig ble solgt til USA-baserte Doordash for en verdi på 7 milliarder euro. Og Helsinki, med sin historie som et vellykket spillselskap og den årlige Slush tech-messen, konkurrerer med Stockholm om rollen som «Nordic Silicon Valley». Mens Stockholm vinner sammenligningen når det gjelder penger og antall selskaper, har de to byene én ting til felles: tidligere gründerteknologisuksesser. Suksess avler suksess. En «know-how» som går i arv fra en generasjon gründere til en annen.
– Det tar tid å bygge kompetanse. Mange regjeringer tror at hvis du bare investerer, vil du bygge nye virksomheter. Men det fungerer ikke slik. Du må ha folk som vet hvordan man bygger selskaper, sier Timo Ahopelto, medgründer av Finnish Lifeline Ventures.
Eksperten: I bunn og grunn en tilfeldighet
Men hva forklarer det første «svenske teknologiske mirakelet», hva ga dagens giganter Spotify og Klarna oss? Erik Engellau-Nilsson er administrerende direktør i Norrsken, eid av stiftelsen, grunnlagt av en av grunnleggerne av Klarna, Niklas Adalberth.
– Jeg tror det var en tilfeldighet. Vi hadde noen unike mennesker, som Niklas Zennström som startet Skype, som beviste at det er mulig å bygge selskaper i Sverige som har en global innvirkning. Det inspirerte andre gründere, og investorer kom fra disse selskapene etter tur. Denne «ringer på vannet»-effekten gjør at vi ligger langt foran Finland, Norge eller Danmark.
I videoen over kan du følge den svenske og finske startup campus.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»