Bak Flyr står luftfartsinvestor og veteran Erik G. Braathen sammen med et team av mennesker med lang erfaring i det norske luftfartsmarkedet. Flyselskapet har ikke fullført en eneste flyvning ennå, men håper å lansere denne sommeren med innenlandsflyvninger til Norge og til populære europeiske turistdestinasjoner.
Aksjen ble notert i Oslo på Euronext Growth-listen forrige uke. Flere store norske investorer har sluttet seg til selskapet i forbindelse med emisjonen og børsnoteringen, deriblant Øystein Spetalen, Jan Petter Sissener og Arne Fredly. Selskapet har etter eget utsagn tilstrekkelig kapital til å anskaffe 28 fly, melder e24.no.
Men norske småsparere har også fått øynene opp for handling, sier Nordnets norske investeringsøkonom Mads Johannesen.
– Flyr er veldig populær blant våre kunder. Siden børsnoteringsdatoen har våre norske privatkunder byttet inn eierandelen for 335 millioner SEK. Antall kunder som har aksjen i porteføljen har nå steget til over 4.400, et relativt høyt tall tatt i betraktning aksjen var notert frem til forrige uke. Interessen ser også ut til å holde seg høy, sier Mads Johannesen til Privata Affärer.
Å investere i et flyselskap midt i en pandemi der hele industrien nesten har kollapset kan virke som en dårlig idé. Men Mads Johannesen tror likevel Flyr har potensial.
– Timingen er veldig bra. Reiseinteressen er for øyeblikket på det høyeste nivået noensinne. Samtidig ligger mye av flyindustrien i ruiner, og et selskap som Flyr, som er gjeldfritt og har kapital, kan bli en suksess, sier Mads Johannesen.
Han mener også krisen i luftfartssektoren gjør at selskapet kan få tak i fly til vrakpriser.
– Kan de etablere et solid rutenett og tjene penger på flyreiser, kan det bli et lønnsomt selskap som tiltrekker seg småsparere, sier Mads Johannesen.
Men det er også de som er skeptiske til Flyr. Et eksempel er fondsselskapet Alfred Berg, som har tenkt å holde seg unna tittelen.
– Vi er generelt forsiktige med oppstartsbedrifter og dette er en sektor i krise. Risikoen er åpenbart veldig høy, sier leder Leif Eriksrød ved e24.no.
Flyr ser også ut til å ha passert under radaren til svenske sparere.
– Vi kan ikke se at svenske sparere har fått øynene opp for Flyr. Svært få svenske sparere eier eierandelen i dag, så det er ikke noe svenskene håpet på i det hele tatt, sier Nordnets Frida Bratt.
Han påpeker også at risikoen i Flyr er høy.
– Det særegne i denne saken er åpenbart at det er et selskap i luftfartssektoren, som var i krise allerede før pandemien. Det er også et ukjent nytt selskap, så risikoen for en investering er selvsagt veldig høy, sier Frida Bratt.
Kursutviklingen siden forrige ukes børsnotering har også vært ganske rystende. Aksjen klatret i utgangspunktet godt over tegningskursen på 5 kroner. På det meste ble den handlet for SEK 7,20 i midten av forrige uke og falt deretter denne uken. Fredag morgen ble aksjen byttet til 5,58 norske kroner.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»