På svartelisten er det selskaper som ikke følger vedtakene til Arn. Alle klager rapporteres. Selskaper som, til tross for brudd på lover og kontrakter, nekter å refundere misfornøyde forbrukere. Her er den siste listen utarbeidet av Råd & Rön over selskapene som har syndet mest det siste halvåret.
Labs nedenfor
I første halvdel av 2017 er det Arn sin tur motoravdelingen som hørt av de fleste misfornøyde forbrukere. 796 saker ble anmeldt og i 384 dømte rådet til fordel for forbrukeren. I 49 tilfeller (13%) ignorerte bedrifter anbefalingen.
Dette gjelder alt fra biler som gikk i stykker på første tur tilbake fra garasjen til motorer som tidligere gikk perfekt, men som begynte å rasle og lage lyd etter at butikken skiftet olje.
Dårlig kunnskap om reglene
Ifølge den svenske bilverkstadens industriforening skyldes problemene blant annet at forbrukerne ikke har mye kunnskap om de litt useriøse teknikkene som brukes av bilprodusentene.
– Vi har ingen etableringsplikt for å starte verksteder i Sverige, slik det for eksempel er i Norge. Det er enkelt å starte et verksted og det fører til at mange ikke har en skikkelig forståelse av lover og regler, sier foreningsadvokat Ulf Stefansson til Råd & Rön.
Kansellerte flyreiser og skadet bagasje
743 varsler ble rettet mot selskaper i reiselivssektoren. I 325 tilfeller ga ARN forbrukeren rett og i 19 av disse (6 %) fulgte ikke selskapene anbefalingen.
Disse inkluderer forsinkelser, tapte flyreiser og skadet bagasje som selskaper ikke har gitt tilstrekkelig kompensasjon til de berørte. Blant reiseselskapene som ikke har fulgt Arns anbefaling er giganter som British Airways, Lufthansa og Norwegian.
Flyttefirmaer og snekkere
478 saker ble meldt til Arn-avdelingen i første halvår 2017 bolig. I 241 tilfeller hadde forbrukeren rett, men 31 (13 %) av de mislykkede selskapene ignorerer anbefalingen og refunderer ikke kundene.
Disse inkluderer blant annet baderomsoppussing som har gått galt, sikkerhetsdører som ikke holdt standard og snekkerarbeid som viste seg å være betydelig dyrere enn avtalt.
Dårlig utførte tjenester
Til Arn-avdelingen «som regel» I perioden er det mottatt 552 klager, hovedsakelig på tjenester. I 249 tilfeller hadde forbrukeren rett, men i 18 tilfeller (7 %) fulgte ikke bedriftene anbefalingen.
Disse inkluderer blant annet rengjøring av vinduer uten å tørke dem, brannskader på grunn av hårfjerning i salong og gavekort på massasje som ikke ble refundert, selv om massøren ikke kunne behandle på grunn av en håndskade.
Banker og båter
Andre sektorer som har havnet på Råd & Röns svarteliste er:
- Banker: 115 saker, 16 dommer, 1 ulydighet (6%)
- Elektriske produkter : 504 saker, 164 dommer, 2 ulydighet (1 %)
- Den nautiske industrien: 34 saker, 17 dommer, 1 ulydighet (6%)
- Møbler, tekstiler, sko: 341 saker, 103 dommer, 6 ulydighet (6%)
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»