Et finsk selskap selger reservedeler til Russland til tross for sanksjoner

Som svar på Russlands invasjonskrig mot Ukraina har EU og andre G7-land innført sanksjoner mot ulike aktører i Russland og mot russiske eiendeler.

Sanksjonene innebærer å forby europeiske selskaper å selge visse produkter til Russland, samt å forby Russland å eksportere visse typer varer. Det er eksportstopp av både olje- og teknologiprodukter, samt avansert elektronikk og energiutstyr.

Men til tross for sanksjonene har det vært flere eksempler på at Russland fortsatt klarer å smugle materialet. Nå har finske Yle sammen med tyske Frankfurter Allgemeine Zeitung oppdaget at et finsk familieselskap selger lastebilreservedeler for millioner av euro til Russland.

– Det ser ut til at produktene fraktes fra flyplassen med lastebiler og finsk tollvesen ser ikke ut til å ha snappet opp disse vanlige forsendelsene, sier norsk ekspert Erlend Björdvedt, som var vitne til Rop ut i sin analyse.

Vestlige lastebiler brukes i Russland

Mange lastebilreservedeler faller inn i en kategori dekket av sanksjoner i EU. For eksempel er eksport av kulelager, filtre og trykkmålere til Russland forbudt.

Men ifølge russiske tolldata, sendte selskapet mer enn 5000 sanksjonerte reservedeler til Russland.

Russland har et stort behov for fungerende lastebiler da de er noe som holder den russiske økonomien i gang, som igjen brukes til å støtte krigen.

Ifølge Faz bruker Russland fortsatt mange vestlige lastebiler, inkludert Scania og Volvo. Da disse selskapene trakk seg ut av Russland på grunn av krigen, fikk landet problemer, da russiske selskaper synes det er vanskelig å produsere nødvendige reservedeler og det er også en utfordring å prøve å importere dem fra Kina.

Derfor fortsetter Russland å være avhengig av import fra Vesten, og etter alt å dømme ser det ut til at det finske selskapet møter denne etterspørselen, skriver Faz.

«La oss ikke leke politikk med denne krigen»

Selskapets grunnlegger og styreleder sier til Yle at de har levert reservedeler «til de samme pålitelige russiske produsentene» i over 20 år.

– Vi er enige om at vi ikke skal lage politikk ut av denne krigen, sier han Rop ut.

Han hevder at finsk tollvesen undersøkte og godtok alle selskapets forsendelser til Russland og at det finske utenriksdepartementet ba om eksporttillatelse, men han går ikke med på å vise dokumentene i denne forbindelse.

Selskapet viser til at det var en overgangsperiode som kan ha forårsaket en viss forsinkelse mellom forsendelsen av produktet fra Finland og henting av leveransen av den russiske kunden. I denne perioden kan produktet ha dukket opp på sanksjonslisten, mener selskapet ifølge Yle.

Ifølge finsk tollvesen solgte selskapet fortsatt de sanksjonerte produktene flere måneder etter at sanksjonene trådte i kraft.

Finlands utenriksminister Elina Valtonen sa til Faz at den finske regjeringen er klar over sanksjonsbruddene.

– Tollvesenet har satt i gang mer enn 600 undersøkelser av sanksjonsbrudd, heter det.

Dette er forbrytelser som kan gi en fengselsstraff på inntil fire år.

FOR Å VITE MER:Russland produserer mer militært utstyr, til tross for sanksjoner

FOR Å VITE MER:Putin flyttet en luksusyacht noen dager før invasjonen

FOR Å VITE MER:Russland smugler brystpumper for å bygge våpen

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *