Railcares transportvirksomhet fortsetter å vokse og i avtale med norske Trainpoint har de nå leid fem modelllokomotiver Effishunter 1000. Lokomotivene har forbedret miljøytelse og et ombordsystem tilpasset det nye signalsystemet ERTMS*. De fire første lokomotivene er nå godkjent av Transportstyrelsen og kan begynne å brukes i trafikken.
– Det er første gang denne typen lokomotiver kjører på de svenske jernbanene. Vi skal bruke dem som reservelokomotiv innenfor rammen av avtalen vi har med det svenske Trafikverket, sier Johan Hansén, ansvarlig for transportdriften.
Nødlokomotivet betyr at Railcare rydder og transporterer jernbanekjøretøyer som har vært involvert i en uønsket hendelse eller har fått et havari på jernbanenettet som drives av det svenske Trafikverket.
– De nye Effishunter-lokomotivene har blant annet lavere dieselforbruk takket være de såkalte Stage V-motorene, som var et krav fra det svenske Trafikverket ved anskaffelse av reservelok. Lokomotivene er også utstyrt med både ATC og ETCS som ombordsystemer, noe som gjør at vi vil kunne klare overgangen til det nye signalsystemet når det implementeres på Svenske Jernbaner, sier Johan og avslutter:
– Disse lokomotivene representerer et steg videre i den gradvise utvidelsen av lokomotivflåten vår, for å sikre fremtidige oppdrag basert på både tekniske og miljømessige krav.
* ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System. Målet med det nye signalsystemet er å øke automatisering og sikkerhet, rasjonalisere bruken av jernbanenettet og muliggjøre trafikk mellom EU-land. Når det nye signalsystemet implementeres på svenske jernbaner, vil det være nødvendig å modifisere ombordsystemene til alle lokomotiver; fra dagens ATC (Automatic Train Control) til ETCS (European Train Control System).
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»