Hvordan AI påvirker handleatferd er kartlagt i en global undersøkelse. 8 av 10 svensker forstår AI, men bare 36 % tror AI kan forbedre handleopplevelsen.
For tolvte gang gjennomfører konsulent- og revisjonsfirmaet EY EY Future Consumer Index-undersøkelsen, som spør forbrukere over hele verden og i Sverige om deres forbruksatferd knyttet til aktuelle miljøfaktorer. Undersøkelser har vist at forbrukere raskt endrer sitt forbruk på grunn av hendelser i omverdenen.
Den største bekymringen for forbrukerne i dag er stigende matvarepriser og deretter energipriser. I Sverige er 94 % bekymret for de økende levekostnadene, og andelen som er svært bekymret er høyere enn i fjor. For første gang inkluderer undersøkelsen også spørsmål om kunstig intelligens (AI), og Sverige skiller seg ut.
– Forbrukere omfavner digitale verktøy som sparer tid eller penger, men ifølge vår undersøkelse bryr vi oss i Sverige mer om virkningen av kunstig intelligens enn forbrukere i resten av verden. Hvis AI brukes riktig, er det et stort potensial for å bedre møte forbrukernes forventninger. Samtidig er det viktig å finne en god balanse slik at det føles som en verdiskaping for kunden og ikke for påtrengende, sier Malin Andrée, partner og leder for forbrukerprodukter og detaljhandel i EY.
Få i Sverige stoler på kunstig intelligens når de tar kjøpsbeslutninger
Ifølge undersøkelsen er svenskene mindre sikre på at AI kan forbedre handleopplevelsen enn de er globalt. Bare 36 % stoler på AI sammenlignet med 58 % av respondentene globalt.
Svensker har generelt mindre tro på at AI kan generere ulike løsninger. 60 % av svenskene har minimal tillit når det kommer til å automatisere bestillinger og leveranser basert på tidligere kjøp, mens tallet globalt er 41 %. Bare 10 % av respondentene i Sverige stoler helt på kunstig intelligens når det kommer til personlige, skreddersydde tilbud og nye kjøpspåminnelser basert på tidligere kjøp.
Det er særlig forbrukere som allerede bruker kunstig intelligens i sitt arbeid som er skeptiske til teknologien. Mer enn halvparten av disse frykter å miste kontrollen over kjøps- og leveringsbeslutninger. Nesten like mange tror at anbefalingene som genereres av kunstig intelligens er partiske og favoriserer visse produkter.
– Vår innsikt er at forbrukere som bruker AI på jobben er mer bevisste på teknologiens evne til å påvirke folks valg i hverdagen. Vi ser også at forbrukere som bruker kunstig intelligens på jobben er mer bekymret for dets potensielle konsekvenser. Uavhengig av hvordan forbrukere oppfatter AI annerledes, må bedrifter forstå at forbruksmønstre endres raskt etter hvert som forbrukerne tilpasser seg en ny virkelighet, noe vi så ikke minst i fjor da forbrukerne prioriterte mer pris fremfor f.eks. opplevelse og bærekraft. Bedrifter må like raskt forstå svingningene og revurdere hvordan de kan skape verdier og tillit for forbrukeren, spesielt i vanskelige tider, sier Malin Andrée
Om EY Future Consumer Index
En tilbakevendende indeks som analyserer endringen i global forbrukeratferd og holdninger over tid. Den 12. utgaven av EY Future Consumer Index inkluderte 21 000 respondenter i USA, Canada, Mexico, Brasil, Argentina, Chile, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Danmark, Finland, Sverige, Norge, Australia, New Zealand , Japan , Kina, India, Indonesia, Thailand, Saudi-Arabia, Sør-Afrika, Vietnam, Nigeria og Nederland. Sverige hadde 500 respondenter. Undersøkelsen ble gjennomført mellom 16. mars og 14. april 2023.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»