Girteka Logistics er dømt til en stor bot av norsk domstol for å ha utført uautorisert kabotasjekjøring på norske veier. Vi stilte noen spørsmål til selskapet som svarte med en første offisiell pressemelding som lyder: «Girmeta godtok ikke bøtene som ble ilagt og opplyste at de aktuelle leveransene ble utført i samsvar med loven».
I dag publiserte vi nyheten om at Girmeta, knyttet til Girteka Logistics, er bøtelagt av norsk domstol for flere tilfeller av uautorisert kabotasje.
Her er uttalelsen i sin helhet: «De siste 27 årene har Girteka hovedsakelig fokusert på internasjonal transport innenfor Europa, strengt tatt i samsvar med lover og regler i hvert land vi opererer i. Innenlands leveranser er bare en liten del av vår aktivitet.
Siden 2018 har vi gjort en ekstra innsats for å forstå kabotasjereglene i Norge og respektere dem. I samarbeid med norske advokatfirmaer har vi søkt avklaringer fra ulike norske myndigheter, deriblant NFL, Vegvesenet og Samferdselsdepartementet angående korrekt dokumentasjon av kabotasjetransport.
Det har retten nå den avgjorde alle 19 saker og utstedte bøter for 17 av dem. Vi vurderer rettens avgjørelse og har ennå ikke tatt stilling til om vi skal anke noen av disse sakene. Uansett hva vi bestemmer oss for av kjennelsen, vil vi igjen analysere sakene og hvilke muligheter vi har for å justere måten vi dokumenterer på ved gjennomføring av kabotasjetransporter og gi relevant opplæring til våre sjåfører og ansatte.
Selv om retten kabotasjeregler må avklares, vi ser dette som et skritt mot å fremme større åpenhet og forståelse i sektoren.
Det er vi fortsatt forpliktet til å fremme en mer gjennomsiktig godstransportindustri og fortsetter å ta imot revisjoner fra offentlige institusjoner, kunder og uavhengige revisjonsfirmaer for å sikre overholdelse av alle relevante lover og forskrifter.
Vi tror vårt Avgjørelsen om å fortsette forhandlingene i retten vil til syvende og sist komme hele transportsektoren til gode da den bidrar til å klargjøre regler og lover i Norge og åpner for kontinuitet i vår virksomhet i landet, avslutter Girteka Logistics.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»