Det har gått tre uker siden beslutningen om å fjerne togbetjenter fra halvparten av Stockholms pendeltog. De skal fases helt ut gjennom året og erstattes med kameraer.
Det vakte stor kritikk og førte til sykefravær. Nå planlegger MTR, det vil si selskapet som styrer trafikken på vegne av regionens trafikkadministrasjon, å kutte trafikken med en fjerdedel. Den er gyldig til mandag neste uke.
– Dette gjør vi for å oppnå mer stabil trafikk med færre innstilte tog, sier MTRs pressetalsmann.
Skyldes det situasjonen med togbetjenter og lokførere som er sykemeldt?
– Det stemmer, vi har mangel på personell, og det er mange av dem som fortsatt er sykemeldt.
«Selvfølgelig ikke fornøyd»
Trafikketatens tone er ganske krass. «Selv om trafikken nå er mer stabil enn den var i begynnelsen av mars, er vi i trafikkadministrasjonen selvsagt ikke fornøyd med reduksjonen. Utgangspunktet vårt er at MTR skal levere den trafikken vi har bestilt, dvs. jobbe 100% og ingenting annet.» .
Den tøffeste tonen er nok fortsatt fra fagforeningen. Ansattes bekymringer består og mange er derfor sykemeldt. I hovedsak dreier bekymringen seg om sikkerhet og risiko for trusler og vold mot sjåfører som må kjøre tog alene.
– Vi føler oss ikke trygge på toget. Vi er alene ansvarlige for alle reisende. Vi kan ha opptil 1800 passasjerer med oss på et langt tog i rushtiden, sa lokfører og fagforeningsaktivist Melissa Svenhard nylig til Arbetet.
«Ikke en dråpe»
Onsdag arrangerte Seko Pendelklubb og andre fagforeninger et «frieri» foran SLs hovedkvarter i Stockholm på trafikkutvalgsmøtet der spørsmål om togbetjenter skulle behandles.
Dels ønsket regionens mindretallsregjering med S, C og MP å presse 1000 timer i måneden frem til slutten av året for «ressurser som skaper trygghet». Noe de har fått til, mener Vänsterpartiet i Stockholmsregionen, hvis forslag om å fullstendig avvikle avviklingen av togbetjenter er avvist.
Dels mottok utvalget en rådgivende rapport fra WSP om risikoen ved å erstatte personer med kameraer. Han forteller at det meste har blitt håndtert godt og at sikkerhet, arbeidsmiljø og reiserisiko er håndtert på riktig måte.
Men misnøyen koker over. En av dem som stoppet foran SL-hovedkvarteret er Rainer Andersson, president i Seko Commuter Club, som blant annet organiserer togbetjenter. Han sier å legge til 1000 timer tilsvarer 6,5 heltidsjobber mens det er 350 togbetjenter å fjerne.
– Det er så skummelt at det ikke ser ut som noe. Det er ikke en dråpe i havet engang, sier Rainer Andersson.
«Brutt løfte»
Følelsen av svik har vært stor de siste ukene. Det ble ingenting av sosialdemokratenes løfte før valget om å redde togbetjenter på pendeltog i Stockholm.
– De lovet oss å rive dette systemet hvis de vant Stockholm-regionen, noe de gjorde, mye takket være fagforeningskampen. Men de brøt løftet, sa Melissa Svenhard til Arbetet for en tid tilbake.
Og nå mener Rainer Andersson det har vært enda et «brudd på løftet».
For noen uker siden var han på møte med nestleder i styret, Jens Sjöström (S), som på Facebook lovet å omgjøre vedtaket med de revne togbetjentene. Dette førte til det Rainer Andersson beskriver som et ytterligere løfte, nemlig at sikkerhetsrepresentanter skulle få delta i grunnlaget for WSPs konsulentrapport.
Men når de først så forslaget, var det annerledes, konstaterer han. I stedet handler det nå om å la MTR-vakter komme til trafikkutvalget og gi sitt syn på rapporten.
V kritisk for etterforskningen
En annen som er kritisk til ham er Lina El Yafi (V), medlem av trafikkutvalget. Han synes ikke at de som samarbeidsparti fikk det de ble lovet etter valget. Nemlig en skikkelig sikkerhetsundersøkelse for reisende og ansatte. Og involverer beskyttelsesoffiserer etter at rapporten kommer, er hun også kritisk til:
– Det er litt sent, kan man tro, sier han.
Arbeidsverdenen har tidligere rapportert mens ST-forbundet har varslet det svenske Arbetsmiljöverket om soloarbeid, og forbundet driver også en arbeidsrettslig tvist om at verneombud ikke fikk delta i arbeidet med konsulentens rapport.
Kampen er langt fra over, konstaterer klubbpresident Rainer Andersson. Dagens vedtak i trafikkkommisjonen avgjør «ingenting».
– Det viser at de må rygge på en eller annen måte. Jeg er under press. De forstår at dette ikke fungerer. Så det gjør oss bare enda mer bestemte.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»