Tungkjøretøyprodusenten MAN mener Danmark, Norge og Sverige går foran i elektrifiseringen av gods- og persontransport.
MAN Truck & Bus møter behovene til disse markedene med sin elektriske MAN Lion’s City E bybuss, den helelektriske MAN eTGE varebilen og, fra 2024, også med den nye MAN eTruck.
– Takket være fremsynte politiske beslutninger og åpenhet for innovasjon hos store deler av befolkningen, utgjør de nordiske landene et forbilde når det gjelder elektrisk mobilitet. Vi trenger denne ånden over hele Europa for at transporttransformasjonen skal lykkes, sier Alexander Vlaskamp, CEO i MAN Truck & Bus SE.
Mens noen andre europeiske land fortsatt er i startgropene, har elektrisk mobilitet allerede kommet til Skandinavia, sier MAN. Dette gjenspeiles i selskapets ordrebøker.
Ytterligere bestillinger
Innen utgangen av 2023 vil mer enn 370 elektriske MAN-bybusser være i drift. Dette inkluderer blant annet 76 busser som skal leveres til Oslo mot slutten av året. Videre er det ytterligere bestillinger som vil bli levert i årene som kommer. Siden 2019 har mer enn 130 MAN eTGE elbiler også vært i drift hos skandinaviske kunder.
«Skandinaviske kunder har prioritet»
Den kommende MAN eTruck vises for første gang i Skandinavia under Herning Transportmessen i Danmark fra 20. til 22. april sammen med «Årets buss 2023», den helelektriske bybussen Lion’s City E. Skandinaviske kunder prioriteres. og vil motta sin første eTruck fra første produksjon i 2024.
MAN berømmer den omfattende fornybare energiproduksjonen som gjør de skandinaviske landene til pionerer for hele Europa når det gjelder å redusere CO 2 -utslipp i transportsektoren. Norge har nesten 100 % bærekraftig kraftproduksjon, hovedsakelig fra vannkraft. I Danmark var rundt 74 % og i Sverige 63 % av energien som ble generert i 2022 fornybar fra vind, vann, biomasse eller sol.
«Det skal være utslippsfritt»
Norge har også i år et mål om at 30 prosent av lastebilparken skal være utslippsfri (23.000 enheter) og at elbiler skal utgjøre 75 prosent av nysalget. I tillegg må Norge ha 9000 nullutslippsbybusser, opp fra 700 i dag.
Samtidig påpeker MAN at konkurransen, spesielt når det gjelder buss, er hard. Elektrifisering har gjort at en rekke produsenter man tidligere har sett i Skandinavia, ikke minst kineserne, har gått inn og erobret en betydelig del av bybussmarkedet.
Kilde: MAN
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»