DB Cargo Full Load Solutions koordinerer transporten av 25 000 tonn jernbaner fraktet fra Frankrike til Ukraina. Det er et flerpartisamarbeid og er en del av det pågående arbeidet med å gjenoppbygge infrastrukturen som ble ødelagt i Ukraina etter den russiske invasjonen.
Før krigen hadde Ukraina en godt utbygd jernbaneinfrastruktur som muliggjorde en stor andel av landets passasjer- og godstransport. Siden krigen brøt ut har mye av landets jernbaner blitt betydelig skadet av russiske angrep. Den eneste produsenten av stålskinner ble også ødelagt. Derfor forsyner Frankrike nå Ukraina med nye jernbanespor for å muliggjøre gjenoppbygging av en viktig jernbaneinfrastruktur i landet. Dette er ett blokktog per måned der ett tog består av 18 vogner, for totalt 25 000 tonn jernbanespor som skal fraktes.
Det er en av de ledende jernbaneprodusentene i Europa, Saarstahl Rail, som produserte skinnene som fraktes med tog over hele Europa. Togene går fra Hayange i Frankrike og går gjennom Tyskland, Polen og mottas deretter av det ukrainske jernbaneselskapet UZ ved den ukrainske grensen hvor de tar ansvar for fortsatt transport inn i landet.
For at transporten skal kunne gjennomføres må det et omfattende arbeid med å koordinere alle vesentlige deler. Med Camilla Portehaut, Key Account Manager i DB Cargo Full Load Solutions Sverige i spissen, pågår et samarbeid mellom de ulike avdelingene i DB Group som innebærer koordinering av vogner, lokomotiver, transporter utført av ulike jernbaneadministrasjoner og alle administrative arbeid som følge av denne typen transportarbeid og på grunn av de komplekse omstendighetene som for tiden råder i Ukraina og i verden.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»