Västlänken er en jernbane i en tunnel under Gøteborg sentrum som gir byen kontinuerlig trafikk av pendel- og regionaltog. De tre nye stasjonene lar reisende reise enklere, raskere og med færre endringer. I dagbruddet ved Korsvägen er det nå tre såkalte pilottunneler mot vestsiden som skal bli en del av togstasjonen inne i fjellet.
Stasjonsplassen skal romme fire plattformer med tilhørende plattformer og blir derfor så stor at Trafikverket ikke kan sprenge hele plassen på en gang. De begynner så med å sprenge tre pilottunneler, og etterlater fjellvegger mellom dem mens de bygger, som støtte for fjellet over.
Tidligere ble det sprengt tre pilottunneler på østsiden av sjakten mot Liseberg, og nå er det åpnet ytterligere tre tunneler på vestsiden. I dagbruddet Korsvägen skal stasjonen støpes i betong for å kunne vende mot fjellstasjonene fra alle kanter.
I tillegg til litt mer ventilasjon har pilottunneler også andre fordeler; eksplosiver og masser kan nå også utvinnes gjennom de vestlige tunnelene. Det betyr blant annet at de kan jobbe raskere og også redusere transporten til og fra Korsvägen.
Foreløpig regner Transportstyrelsen med å ha fraktet alt utgravd materiale tidlig på høsten. De kan deretter forme og forsterke for senere å begynne å støpe gulvet og veggene på stasjonen.
De tre pilottunnelene skal etter hvert bli ett stort rom. Når det er på tide å sprenge vekk fjellet mellom dem, erstattes det gradvis av betongpilarer, som så blir en fast del av stasjonen.
Kilde: Transportstyrelsen
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»