Omsetningen i Sverige i andre kvartal ble 594 millioner kroner, som kan sammenlignes med 629 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor.
Bruttomarginen falt fra 35 til 24 prosent, først og fremst på grunn av høy kampanjeaktivitet under «utfordrende omstendigheter».
Langsom utvikling førte til et driftsunderskudd på 39 millioner kroner. Det kan sammenlignes med et driftsresultat på 44 millioner dollar i fjorårets andre kvartal.
Det er tredje kvartal på rad at XXL viser et driftsunderskudd, i Sverige og generelt.
Konsernets omsetning gikk ned fra 2.090 millioner kroner til 1.946 millioner kroner. Driftsresultatet falt fra 203 til minus 57 millioner.
«Markedet er fortsatt utfordrende og preget av hard konkurranse. Vi tror det vil fortsette å være utfordrende i de kommende kvartalene. Men sports- og friluftsmarkedet er underbygget av sterke megatrender, som vi vil utnytte på lang sikt,» skriver Administrerende direktør Freddy Sobin.
På kort sikt, fortsetter han, har selskapet tatt flere initiativ for å styrke XXL.
«Vi har klare ambisjoner om å forbedre lønnsomheten og fokusere på fem områder som må vinnes: kjøpspriser, produkttilgjengelighet, prissetting, butikkdrift og e-handel.»
XXL planlegger blant annet å åpne totalt 2-3 butikker i året, inkludert flytting. I Sverige er det signert en ny kontrakt så langt i 2023.
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»